Kedelige kommuner skal kigge mod det private erhvervsliv for at skabe sig en profil, der kan tiltrække medarbejdere, mener ekspert.

Hvem er vi? Det spørgsmål skal kommunerne stille sig selv for at gøre op med deres halvkedelige identitet. De skal lære at tiltrække den rigtige og nye arbejdskraft, mener Christa Thomsen, ekspert i employer branding og lektor ved Handelshøjskolen, Aarhus Universitet. Employer branding undersøger, hvordan ledere kan tiltrække arbejdskraft.

Reaktionen kommer, efter at en undersøgelse i Ugebrevet Mandag Morgen viser, at halvdelen af de offentlige ledere går på pension inden for de næste år.

Ifølge Christa Thomsen hænger manglen på ledere sammen med, at kommunerne generelt mangler arbejdskraft. Hun mener, at kommunerne er nødt til at blive bedre til ekstern rekruttering, hvis de vil have bugt med den kommende ledermangel.

- Kommunerne skal finde ud af: hvem er vi og hvad er vores værdier, for at blive mere attraktive for de unge, der er mere identitetssøgende, siger hun.

/ritzau/