Glem alt om at fremstå »rigtig« for at få andre til at synes, at du er mega-sej og med helt forrest i bussen. De andre gennemfører også en halvmaraton, spiser økologisk, har verdens smukkeste børn og et gennempoleret lækkert liv magen til dit eget. Få i stedet din personlighed frem, vis dine skævheder og særheder. De andre gennemskuer dig alligevel.

Hvordan virker jeg på andre?
Vi har altid gået op i, hvordan vi tager os ud over for omverden.
Anthony Aconis, ejer og direktør af reklamebureauet Fireball, har skrevet flere bøger om markedsføring og branding.
Han kalder det for »Korsbæk-faktoren«, for også dengang betød det meget, hvordan man fremstod. I dag er den personlige branding blot blevet digitaliseret.
»Vi evaluerer hinanden på de sociale medier, sender invitationer ud og arbejdsgivere tager lige turen omkring vores SoMe-profil, hvis vi skal til jobsamtale. Mange har i dag en enorm kontaktflade, også med mennesker, man slet ikke kender. SoMe limer mennesker sammen. Derfor har det stor betydning, hvordan vi fremstiller os selv,« siger Anthony Aconis.

Her er reklamedirektørens fem bedste råd til personlig branding på de sociale medier:

1. Vær dig selv og vær ærlig

Du skal være ægte, være dig selv og ikke nogen anden. Der er mange, der godt kan se, hvis du forstiller dig, og mange der kan se lige igennem det forlorne og falske, du prøver at diske op med. De polerede selvfremstillinger er der ingen, der gider længere.
Med SoMe er vi blevet enormt dygtige til skabe det billede af os, vi gerne vil have. Glem det.

De, der kigger forbi din profil, og det er mange flere, end du måske har nogen idé om, er også blevet tilsvarende dygtige til at afkode, hvem du i virkeligheden er. Giv din samlede profil noget individualitet. Ærlighed giver streetcredit og tænder andre.

»David Beckham er ægte. Så kan det godt være, han kommer fra en glimmerverden langt fra ens egen. Men jeg har det lidt som om, jeg er venner med ham. Han er på en eller anden måde ydmygt ægte,« siger Anthony Aconis.

Det er i hvert fald et sted at starte. »Be yourself«. Og vis noget af dig selv.

2. Hav en sag og brænd for noget

Du skal have noget på hjerte og have en sag. Og ikke bare en, du finder på, du skal virkelig mene noget med det og brænde for det. »En sag« er ikke, at man elsker at tage på lange rejser, eller får et kick af at dyrke sport eller gennemføre en Ironman. Selfie-folket, der poster det ene billeder efter det andet, hvor de gør noget, er blevet dybt uinteressant.

3. Lær af de helt unge

Lær af de helt unge under 20 år. De ved præcis, hvordan man fortæller en ægte histoire om sig selv ved at vise, hvor de er lige nu og her i deres liv. For det er »lige nu og her«, der virker i en personlig branding. De unges forældre kommer med alenlange dokumentar-ting på de sociale medier, »keep it simple«.

For børn og unge er de sociale medier ikke et værktøj, der skal visualisere, hvem de er. Det er præcis, HVEM de er. Det er måden, de styrer deres sociale medier på, der i dag skaber deres identitet.

Det kan dog være lidt svært at kigge de helt unge over skulderen, fordi de ikke længere er på de brede åbne sociale medier, men i lukkede fora og lukkede grupper.

4. Man må have en plan og en rød tråd

Hav en plan, noget målrettethed og en rød tråd i dit liv og i din fremstilling af dig selv. Det er en vigtig del en af fortælling. Hvad vil vil du egentlig? Vis det og vis, at der er en klar og tydeligt idé og plan med det, du gør.

5. Den personlige krog på fortællingen

Find ind til kernen af din personlighed. Den originale og personlige krog på din fortælling. Hav personlighed, det hænger sammen med at være sig selv. Men prøv at få din personlighed helt frem og gør den tydelig. Vis, at du har passion og et godt drive. Vis, at du har noget kant, noget substans og noget skævhed. At du ikke bare fremstår som alle andre.