Her er hvad vi ved om andenpiloten og Germanwings-flykatastrofen, der kostede 150 mennesker livet

Kaptajnen hamrede på døren. Kontroltårnet i Frankrig forsøgte at nå igennem til ruteflyets cockpit. I minutterne før Germanwings-maskinen knustes mod klippesiden, skreg passagererne.

Alligevel forsøgte andenpilot Andreas Lubitz aldrig at stoppe sin frygtelige gerning. På intet tidspunkt trængte virkeligheden ind til ham i cockpittet. Han gennemførte sit morderiske forehavende med et roligt åndedræt og tog 149 uskyldige mennesker med sig i døden.

»Åbn den skide dør,« råbte kaptajn Patrick Sondheimer desperat. På lydoptagelsen fra cockpittet, der blev gemt i flyets såkaldte sorte boks, høres høje og metalliske slag mod cockpittets lukkede sikkerhedsdør, idet piloten forsøger at trænge ind.

Germanwings-ruteflyet mellem Barcelona og Düsseldorf forulykkede tirsdag den 24. marts i de sydfranske alper. Alle 150 ombordværende omkom, inklusiv flyets eneste danske passager, ingeniøren Søren Berg. Data fra flyveledernes radar afslører, at Airbus A-320'eren undervejs pludselig forlader flyvehøjden på knap 11 km og påbegynder en systematisk, stejl nedstigning. Kursen ender, da flyet splintres mod en klipperne i alpelandskabet. Det viser sig senere, at den ansvarlige efter alt at dømme er flyets andenpilot, Andreas Lubitz, der tidligere har lidt af en svær depression.

Der føjer sig kontinuerligt nye detaljer til billedet af ’dødens pilot’, 27-årige Lubitz. I weekenden kom det frem, at han var rædselsslagen for, at hans psykiske trængsler skulle spænde ben for en livslang drøm om at blive langdistancepilot i Lufthansa.

Kort før han tirsdag tog plads i cockpittet på flight 4U9525, måtte han desuden opgive sit forestående bryllup. Han var da blevet droppet af sin forlovede gennem syv år.

En kvinde han angiveligt havde foræret en Audi i håb om at vinde tilbage. Tilsyneladende forgæves. Kærestesorger kan være det, der skubbede den psykisk ustabile andenpilot helt ud i mørket.

»Led han af en alvorlig depression kan det have udviklet vrangforestillinger, der opslugte ham af syge tanker,« forklarer psykiater Henrik Day Poulsen, der tidligere har peget på teorien om ‘udvidet selvmord’ som grunden til Andreas Lubitz’ ufattelige gerning.

De seneste oplysninger om dødspilotens kærlighedskvaler underbygger den teori.

»Det helt klassiske er, at man tænker ‘jeg duer ikke til noget, jeg er nødt til at dø og tage de her mennesker med.’ Har det en så sygelig karakter, så befinder vedkommende sig i en helt anden verden. Det er en form for tunnelsyn. Det kan forklare, at han gør det på den måde uden at reagere på noget som helst,« siger Henrik Day Poulsen.

Lydoptagelserne fra cockpittet afslører desuden, skriver tyske Bild, at Lubitz flere gange opfordrer sin overordnede luftkaptajn, den rutinerede Patrick Sondheimer, til at forlade cockpittet for at besøge toilettet. Efter at have bedt Lubitz forberede landingen i Düsseldorf hører man førstepiloten forlade cockpittet.

Da han er alene, sætter Andreas Lubitz sin tilsyneladende planlagte og morderiske plan i værk. Han indstiller flyvehøjden til 96 fod (Knap 29 meter) og automatpiloten påbegynder den automatiske nedstigning, der på senere højdekurver er snorlige som var den slået med en lineal. Udenfor cockpittets sikkerhedsdør forsøger Patrick Sondheimer at komme ind.

»For Guds skyld, åbn døren,« råber han ifølge Bild. I baggrunden kan man høre passagerer skrige.

På dette tidspunkt er flyet cirka syv km over jorden. I modsætning til de første oplysninger, hvor passagererne først opdagede faren i sidste øjeblik, tyder meget nu på, at flere af de ombordværende var klar over, at noget var galt. På cockpit-optagelsen hører man dødspilotens rolige åndedræt, indtil optagelsen stopper.

En ekskæreste til piloten - stewardessen Maria W - har ifølge flere medier genfortalt, at Lubitz over for hende kom med en dyster profeti.

»En dag vil jeg gøre noget, som vil ændre hele systemet, og så vil alle kende mit navn og huske det,« fortæller kvinden, der tidligere både arbejdede samt havde et nært forhold til den psykisk ustabile andenpilot.

En udtalelse psykiater Henrik Day Poulsen tolker som om, at ugerningen næppe var en ‘impulsiv handling’.

Anklagemyndigheden i Düsseldorf har tidligere oplyst, at piloten angiveligt var i en form for medicinsk behandling, og at der blev fundet aktuelle, iturevne sygemeldinger i hans hjem. Det er velkendt, at han i 2009 afbrød sin pilotuddannelse på grund af en svær depression. Senest har efterforskerne fundet medikamenter i pilotens hjem i Düsseldorf, der tyder på en ‘svær’ psykisk sygdom.

Ekskæresten Maria W afslører også, at den løbeglade og på overfladen rolige unge mand inderst inde var rædselsslagen.

»Han gjorde det, fordi han indså, at hans helbredsproblemer gjorde drømmen om at blive langdistancepilot hos Lufthansa så godt som umulig,« siger den 26-årige kvinde til Bild.

Den tyske avis kunne i weekenden afsløre, at den 27-årige andenpilot, ifølge Maria W, blev rasende og ’og en helt anden’, når samtalen faldt på arbejdsgiveren, hvor han ’var vred over arbejdsforholdene’. Han fik raserianfald og låste sig en gang inde på toilettet.

»Han råbte og skreg,« fortalte den 26-årige kvinde om episoden. Om natten vågnede han efter mareridt, hvor han råbte 'vi styrter ned. Det er kun Bild, der har talt med andenpilotens ekskæreste, og BT har ikke kunnet verificere oplysningerne.

At pilotdrømmen var Andreas Lubitz’ livsfundament, bevidner en god bekendt, der kalder ham for ‘en fanatiker’, der havde tapetseret sin lejlighed med fotos af flyvemaskiner og Lufthansa-emblemer.

»Han var en freak. Han ville ubetinget være pilot, men han er psykisk ustabil,« siger han ifølge Passauer Neue Presse.

»Billeder af gamle maskiner, af nye og af store, hang på væggene. Og overalt havde han stillet ting, der havde med passagerfly at gøre, til skue. De hang endog over hans seng - hvad der overraskede mig meget.«

Wall Street Journal citerer en kilde ‘tæt på efterforskningen’ for, at Lubitz var i behandling for depression, og at hans neuropsykolog på selve ulykkesdagen havde fritaget ham fra arbejde. En anbefaling han valgte at ignorere. To tjenestemænd med kendskab til sagen har desuden fortalt New York Times, at Lubitz havde problemer med synet og havde opsøgt behandling. Begge er det medicinske årsager, der øjeblikkeligt kan stoppe en pilotkarriere.

Ifølge videnskaben ved man, at de fleste selvmord bliver begået i foråret, nærmere bestemt april. Når foråret kommer uden at medføre bedring og bedre tider, opgiver mange at leve videre. Ofte er det dog et signal om hjælp, frem for et decideret ønske om at dø.

I Andreas Lubitz’ tilfælde kan kærestesorger kombineret med svær depression dog have fået ham til at styre sin Airbus A320 mod den visse død i det alpeområde, hvor han tidligere har fløjet i svævefly, og som han ifølge gamle flyvevenner var nærmest ’besat’ af.

»Har han været så syg, så det ligner vrangforestillinger, ellers har han haft tvangstanker om, at han skal straffes for noget, han har gjort tidligere, så rækker det ud over et forsøg på bare at stoppe smerten. Så er det fordi, han vil helt væk, han vil bare dø. Det siger hans syge tanker til ham.«

Kombinationen af depression, en pilot-drøm der er på nippet til at briste samt en forlist forlovelse kan til sammen være dråberne, der får bægeret til at flyde over, forklarer Henrik Day Poulsen.