Natten til mandag i sidste uge nedbrændte det 91 år gamle Svinkløv Badehotel. For Nete og Bjørn Bilgram var det ikke bare et stykke dansk kulturhistorie, der blev ædt af flammerne - det var deres hjertebarn.

Det ældre ægtepar går forsigtigt langs soklen. Hans grå lokker flagrer i vestenvinden, mens hun, hvis hår er ildrødt, støtter sig til sin mand og sin stok. Rustne kaffekander, knuste kaffekopper og afsvedne porcelænstallerkner titter frem fra ruinerne. Intet er tilbage.

Natten til mandag nedbrændte Svinkløv Badehotel. De eneste spor af det legendariske hotel, der var Danmarks største træhus, er fundamentet og det tilsodede inventar i kælderen.

Siden 1925 har badehotellet tronet i de yderste klitter ved Jammerbugten. En tidslomme for enden af en smal, snørklet landevej, der bugter sig ned gennem Svinkløv Plantage, indtil træerne må give op, og det rå klitlandskab tager over.

LOG IND PÅ BT PLUS og læs historien om det legendariske Svinkløv Badehotel. Det hele begyndte for 91 år siden og i sidste uge brændte det smukke og ikoniske hus ned til grunden. Se også de fantasiske billeder fra Svinkløv gennem årene.

Ægteparret ved brandtomten Nete og Bjørn Bilgram har som få andre haft Svinkløv Badehotel helt inde under huden. Derfor smerter synet af den totale destruktion.

»Det er så ærgerligt, at hotellet er væk. Man er jo så vant til at se hotellet, når man kommer ned gennem skoven, og lige pludselig mangler der bare noget. Det er trist,« siger Nete Bilgram, mens hun og Bjørn Bilgram inspicerer de sørgelige rester fra branden.

Foto: Bo Amstrup

Visionær grundlægger

Siden 1925 har Svinkløv Badehotel haft sin helt unikke placering i første klitrække ved Vesterhavet. Det var dansk-amerikaneren Carl Brix Kronborg, der opførte hotellet for 91 år siden, da han efter Første Verdenskrig vendte hjem fra USA. Hotellet skulle stå nær stranden for enden af en grusvej, få kilometer fra Hjortdal, den landsby, hvor han var vokset op.

Det var et modigt og visionært projekt, for klitvæsenet, der ejede grunden, var fra begyndelsen modstander af hotellet. Men Carl Brix Kronborg fik hjælp af kongelig bygningsinspektør Ejnar Packness, der tegnede hotellet, og det hjalp på dispensationerne fra myndighederne.

Hotellet blev oprindelig opført med få værelser, dengang velhavere fra København valfartede til stedet for at nyde roen og Vesterhavets vilde bølger. Få år efter udvidede og ombyggede man, og i 1934 stod hotellet færdigt, som man kender det i dag. Eller rettere kendte.

Carl Brix Kronborg døde i 1959, men enkefru Kronborg drev hotellet videre frem til 1970, hvor ægteparret Ebbe og Else Sørensen tog over. I 1987 kom der nye ejere, og det er her, ægteparret Bilgram træder ind i historien om Svinkløv Badehotel.

Selvom der er mere end tyve år siden, Nete og Bjørn Bilgram sagde farvel til svinkløv, så bærer de stadigvæk rundt på minderne. Det er deres fortjeneste, at Svinkløv i slutningen af 1980erne forvandlede sig fra et træt pensionat til et attraktivt badehotel. Foto: Henning Bagger/Scanpix 2016)

Anede intet om hoteldrift

»En dag gik vi tur ved stranden, og så ser vi hotellet. Det havde været til salg i nogle år, og så tænkte vi: ’hvorfor ikke?’. Vi gik ned i banken og spurgte, om vi måtte låne et par millioner, og så, i 1987, var vi pludselig hotelejere,« siger Nete Bilgram og smiler.

Hun er uddannet væver, og Bjørn Bilgram er arkitekt, og ægteparret anede med egne ord ‘ikke et klap’ om hoteldrift. De var kommet til Nordjylland i 1973 sammen med deres tre børn på dengang otte, ni og ti år, efter de havde sagt farvel til en lejlighed på H.C. Andersens Boulevard i det indre København.

Og ægteparret fik kam til sit hår. Parret overtog Svinkløv Badehotel efter et par årtier, hvor danskerne i stigende grad tog på charterrejser sydpå og fravalgte badeferien herhjemme. I årene inden parret købte hotellet, havde det mere haft karakter af pensionat.

Derfor ventede der ægteparret noget af en opgave med at få bragt den gamle badehotel-stemning og gæsterne tilbage til Svinkløv, da de overtog ejerskabet i 1987.

Privatfoto

Pastelfarver rykker ind

»Da vi overtog hotellet, var der nålefilt og linoleum over det hele. Det fik vi hevet af, alt sammen. Det var sat fast i masonitplader med kramper og små søm, så vi måtte ligge på alle fire og fjerne det,« siger 76-årige Bjørn Bilgram.

»Det var et kæmpe arbejde. Vægge og lofter trængte alt sammen til at blive frisket op. Udvendigt var malingen nærmest ubådsgrå og vinduerne mørkegrønne. Det så meget trist ud, syntes vi, og derfor havde vi et kæmpe arbejde med at få vores ideer ført ud i livet, men vi fik heldigvis hjælp fra vores børn og venner,« siger Nete Bilgram på 75.

Parret besluttede at male gulvbrædderne lysegrå, for det betød, at de kunne rengøres med en våd klud, og så skulle de bare have en gang maling om foråret, inden hotellet åbnede for sæsonen.

Det var også Bilgram-parret, der introducerede pastelfarverne i spisestuerne, som hotellet efterfølgende blev kendt for, og som siden er hængt ved.

Nete og bjørn fandt på at male alle stuer og spisesale i forskellige pastelfarver. Her er den gule spisestue. Foto: Henning Bagger
Vis mere

»Møblementet var meget tungt, da vi overtog Svinkløv. Vi ville gerne have et lettere udtryk, der gav den her stemning af badehotel, og det var blandt andet derfor, vi fik kurvemøbler. Samtidig piftede vi stuerne op i de her glade pastelfarver, så hele hotellet fik et lettere, friskere udtryk: Den gule og den blå spisestue, og den syren-farvede, lilla dagligstue, og så var der den rosa stue til morgenmad,« siger Nete Bilgram.

»Væggene var hvide, men gardinerne og dugene, som Nete selv syede, panelerne og indfatningerne på vinduer og døre samt betrækket på stolene fik vi lavet i de forskellige farver,« supplerer Bjørn Bilgram.

Enkefruen godkendte

Da parret var færdige i foråret 1987, kom den gamle enkefru Kronborg. Hun boede dengang i et hus på toppen af bakken med udsigt ned til hotellet, og hun ville inspicere hotellet og de nye ejere. Hun var heldigvis tilfreds, husker Nete Bilgram.

»Hun var så begejstret, hun sagde: »Nej, hvor er det smukt. Det har I gjort godt.« Det var rart at få at vide. Hun blev boende i huset på bakken over hotellet, så hun kunne jo holde øje med, hvad vi gik og lavede,« siger Nete Bilgram.

Og så skulle man måske tro, at alt kørte på skinner. Men sommeren 1987 blev et rædselsår rent vejrmæssigt, og det betød, at gæsterne blev væk fra Svinkløv.

»Det blev et forfærdeligt år økonomisk. I 1988 var vi så heldige, at der kom en journalist fra Politiken forbi i forsommeren, og han lavede en fantastisk helsides artikel om os og hotellet, og så skal jeg lige love for, at vi blev udsat for en telefonstorm. Det blev redningen for os, for vi fik et fantastisk år, og så kørte det ellers derudad,« siger Nete Bilgram.

Den opfattelse er 69-årige Lillian Carstensen er 69 år. Hun var stuepige på Svinkløv Badehotel i sommeren 1963. I dag bor hun på sin barndomsgård godt 20 kilometer fra Svinkløv, men i sommeren 1963 var hun lige blevet færdig med 9. klasse.

»Dengang skulle man ud at tjene penge. Jeg havde en god veninde, og vi fik sammen arbejde på Svinkløv. Hun skulle arbejde i køkkenet, og jeg var stuepige. Vi boede på hotellet, i kælderen, i den periode vi arbejdede der. Vi unge piger havde værelser i den ene ende, mens køkkenet var i den anden ende,« siger Lillian Carstensen, der mindes sin sommer på Svinkløv Badehotel ’med glæde’.

Lillian Carstensen.
Lillian Carstensen. Foto: Bo Amstrup
Vis mere

»Man havde en rigtig god fornemmelse ved at arbejde på Svinkløv, for man kunne mærke, at gæsterne nød at være der. Der var fred og ro. Der var mange familier fra København, der havde deres teenagebørn med, og de syntes nok der var lidt for stille. Jeg kan huske, at vi traskede med dem langs landevejen fra Svinkløv til Slettestrand om aftenen for at danse. Det var virkelig en god måde at lære folk fra helt forskellige samfundslag at kende. Det tror jeg ikke man kan så nemt i dag,« siger Lillian Carstensen.

Selvom hovedparten af gæsterne var danskere, så var der også tyske og engelske feriegæster. Desuden var der to hollandske piger, der arbejdede på hotellet den sommer, og det gav Lillian Carstensen mulighed for at bruge det engelske, hun netop havde lært i skolen. Hun husker også ejeren, enkefru Kronborg.

»Hun boede i huset på bakken over hotellet. Vi så hende hver dag, hun var meget aktiv omkring hotellet, og hun var en sød, rar og venlig dame. Det var ikke sådan man fik et nært forhold til hende, for hun var jo ejeren, men det var ikke sådan vi var bange for hende,« siger Lillian Carstensen.

Lillian Carstensen arbejdede i sommeren 1963 som stuepige på Svinkløv Badehotel. Her er hun (nr. tre fra højre) sammen med personalet fra dengang i et lille tekøkken på første sal. Oldfruen, der måtte hjælpe Lillian med støvsugeren, er i den sorte kjole. Privatfoto: Lillian Carstensen.

Har ikke set ruinerne

Sommerjobbet på Svinkløv kastede også helt nye kulinariske oplevelser af sig, fortæller Lillian Carstensen.

»Det var ikke den slags mad, der var på bordet derhjemme. Hummer f.eks. Sådan én havde jeg aldrig set før. Det var noget andet end stegt flæsk og frikadeller, som jeg var vant til. Så det var på alle måder en god oplevelse.Jeg husker stadig, at jeg havde fornemmelsen af at være på ferie, selvom vi arbejdede,« siger

Lillian Carstensen har ikke været forbi forbi brandtomten, der nu står tilbage. Synet af ruinerne vil gøre for ondt, tror hun:

» Det er jeg ikke klar til. Jeg har ikke noget behov for at se det, for jeg har mine minder i hovedet. Men jeg håber virkelig, at ejerne finder ud af at opføre hotellet igen. Det fortjener området, og det fortjener Kenneth og Louise (Toft-Hansen, det nuværende værtspar, red.). De brændte så meget for det sted.«

Alt brændbart er væk - selv knivskæfterne. Foto Henning Bagger

Aldrig det samme

I 1994 sagde Bilgram-ægteparret farvel til Svinkløv Badehotel. Der var opstået sygdom i den nærmeste familie, og parret følte ikke, at de kunne være to steder på samme tid.

»I den periode vi havde åbent, fra slut april til først i oktober, arbejdede vi begge det, der svarede til 2,5 årsværk. Så der var ikke tid til andet, og det var heller ikke den samme udfordring, som det var i starten. Derfor besluttede vi at sælge,« fortæller Nete Bilgram.

I stedet kom Lise Emborg til, og hun videreførte den stil, som Bilgram-parret havde lagt for dagen. Annekset, der er det eneste tilbage efter branden, blev beklædt, så det lignede et træhus i stil med hovedbygningen, og mobiltelefoner var bandlyst.

Lise Emborg var også den, der satte fokus på køkkenet og ansatte nogle af Danmarks bedste kokke. Senest Kenneth Toft-Hansen, der sammen med sin kæreste Louise Toft overtog rollen som værtspar efter 2015-sæsonen.

Og det har virket. I de senere år har det været svært at booke et værelse, selv et år ude i fremtiden, og de fleste gæster bookede som en selvfølgelighed næste års besøg, inden de sagde farvel. Populariteten blev givet heller ikke mindre af der blev godt hjulpet på vej af blandt andet Anders Agger og Anne Hjernø, der i 2010 lagde vejen forbi Svinkløv og tre andre danske badehoteller i en programrække på DR2. Og senest i december 2013, hvor TV2-serien Badehotellet (første afsnit december 2013, red.) lancerede sin seer-succes, Badehotellet, der er skabt med inspiration direkte fra Svinkløv Badehotel.

Også Nete og Bjørn Bilgram håber, at hotellet bliver genopført, men det bliver svært at genskabe den originale stemning, mener de.

»Det var et smukt hus, og det kunne godt have stået i 91 år mere,« siger Nete Bilgram.

En fejl i en tørretumbler er ifølge de første undersøgelser skyld i branden.» Hvem ved, måske kan ejerne få lov til at genopføre det. Men det bliver nok aldrig det samme igen, for der er helt andre bygningsregulativer i dag,« siger Bjørn Bilgram.

Svinkløv Badehotel brændte natten til 26. september 2016 ned til grunden. Hotellet blev bygget i 1925 og var Danmarks største træhus. Foto: Henning Bagger
Vis mere

Nete Bilgram er enig. Hun har talt med flere fra lokalområdet, der er dybt ulykkelige over branden, der ifølge politiets brandteknikere skyldtes en kortslutning i en tørretumbler i kælderen.

»Hotellet har været kendetegnende for egnen og Jammerbugt. Det er så trist, det er brændt ned.Når man tænker over det, så er det egentlig ejendommeligt, at det ender med at være en moderne elektrisk fejl, der bliver hotellets endeligt,« siger hun.