Det er ikke kun grundskylden, der stiger. En lang række skjulte skatter plager allerede danskerne og kommer til at gøre det i de kommende år.

Det gælder blandt andet de grønne ejerafgifter på biler. De har ellers lige fået et nøk opad, og der er lagt op til yderligere stigninger i de kommende år.

For en helt almindelig bilejer med eksempelvis en VW Passat diesel, der kører 16,8 kilometer på literen, har det betydet følgende: At den samlede ejerafgift, der i 2012 var på 2.310 kr. per halvår, nu koster 3.030 kroner. Altså en stigning på 1.440 kroner på tre år. Og der er lagt op til, at den grønne ejerafgift vil stige yderligere i 2018 med 5,5 procent for både diesel- og benzinbiler.

Stigningerne i de grønne afgifter er en del af et større kompleks af afgifter, som stiger frem mod 2020, og som blev besluttet af den daværende regering sammen med blandt andet Venstre og De Konservative i forbindelse med skattereformen i 2012, hvor personskatterne blev lettet.

Dengang blev det besluttet, at afgifterne skulle reguleres med 1,8 procent frem mod 2020 for at finansiere skattelettelser på personskatten. Grundtanken bag var et opgør med Anders Fogh Rasmussens skattestop, således at afgifterne steg i takt med den forventede inflation. Men i 2013 og 2014 har inflationen ligget på kun 0,8 og 0,6 procent, og den er stadig meget lavere end de 1,8 procent, som forudsigelsen lød på.

Med andre ord: Stigningerne har udhulet danskernes rådighedsbeløb, fordi priser og lønninger ikke er steget tilsvarende.

Dyrt at tage på arbejde

»Man kan sige, at man sænkede indkomstskatterne, så det bedre kunne betale sig at arbejde. Til gengæld gjorde man det dyrere at tage på arbejde,« siger Allan Skytte Christensen, der er forbruger-økonom hos FDM.

Stigningerne kommer i klumper. De er netop steget med lige over syv procent i 2015, som er stigningerne for perioden 2014-2017, mens næste regning til betaling i 2018 er stigninger for årene 2018-2020. Ved at opkræve forlods får staten en yderligere gevinst ved reformen.

»Måden, man har hævet de grønne afgifter på, er et problem. Man har gjort det med tilbagevirkende kraft og med en højere beskatning end inflationen,« siger Allan Skytte Christensen og tilføjer, at FDM ønsker registreringsafgiften og de grønne ejerafgifter længere ned.

Glødepærer, kaffe og te

Andre punktafgifter, der stiger efter samme mønster, er på glødepærer, kaffe og te, ligesom den såkaldte vandafledningsafgift stiger. Derudover er der fra 2012 indført et midlertidigt drikkevandsbidrag på 79 øre, som nedsættes gradvist til 19 øre per kubikmeter frem til 2020.

»De senere år har vi fået skattelettelser i flere omgange, specielt til folk i arbejde. Men det er bestemt ikke alle, der faktisk har fået flere penge i dagligdagen af den grund, blandt andet fordi der også har været stigninger i andre afgifter, reduktioner i fradrag, og fordi flere penge går til grundskylden,« siger privatøkonom i Danske Bank Las Olsen.

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) har ikke tid til at tale med BT om de mange skattestigninger. I stedet fik vi et mailsvar fra hans presseafdeling:

»Skatteministeren holder ferie og vil bruge de kommende uger til at sætte sig grundigt ind i ministeriets mange og komplicerede sagsområder, før han kommenterer konkrete skattemæssige problemstillinger. Skatteministeriet henviser desuden til regeringsgrundlaget,« står der i mailen.