Billig lovlig Coca-Cola til forbrugerne. Det er umuligt at tjene på så billig en cola, vurderer Told og Skat.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Coca-Cola Danmark og Carlsberg tager for alvor kampen op mod kioskers og grønthandleres omfattende salg af illegale to-liters colaer. Det sker med mega colaer til så lave priser, at selv en garvet fusker må få åndenød. Den nye lovlige to-liters flaske er netop lanceret til blot 14,95 kr.

I københavnske kiosker skal kunderne i øjeblikket slippe 15-18 kr. for Coca-Cola importeret langsvejs fra.

Carlsberg har i første omgang valgt at lancere mega-colaerne i Netto og Fakta:

»Vi ved, at mange danskere foretrækker to liters cola, men det, der foregår i grønthandlerne, er jo bundulovligt.

Et eller andet sted må det være rart for en dansker at vide, at man nu kan købe to liter cola på tilbud lige så billigt som ved at gå ned til en mand, der snyder med skatten,« siger Carlsbergs markedschef Søren Ask Nielsen.

Told og Skat jubler over at have fået assistance i kampen mod den illegale cola-forretning. Men der kan umuligt være tale om en overskudsforretning, lyder vurderingen:

»Det kan ikke lade sig gøre at sælge en cola til 14-15 kr. lovligt og tjene penge på det. Med vi synes, at det er fint, at Coca-Cola tager kampen op med de ulovlige colaer,« siger Palle Møller-Nielsen, funktionschef og projektleder for Told og Skats særlige task-force vedrørende ulovlig handel.

Hos både Coca-Cola Danmark og Carlsberg er lysten til at oplyse om økonomien i det nye fremtstød yderst begrænset. Det afgørende for de to samarbejdspartnere er, at de nu er på markedet med en lovlig vare, som skal slå detailhandelens fuskere af banen.

I øjeblikket tappes colaen i Tyskland og fragtes derefter til Danmark. Når kun Netto og Fakta er aftagere til de nye mega-flaske, er det, fordi de to kæder er i stand til at aftage enorme vare-mængder, så prisen kan holdes nede.

Ingen stor gevinst
Carlsbergs markedschef medgiver, at cola-krigen endnu ikke giver de store økonomiske gevinster. Hverken til Carlsberg eller butikkerne.

»Det er ikke noget, vi bliver meget rige af. Vi gør det her for at holde vores varmærke levende og vitalt,« siger Søren Ask Nielsen.

De seneste års omfattende illegale import har ramt lovlydige forhandlere og Carlsberg alvorligt på pengepungen. Det skønnes, at der årligt sælges 20-25 mio. liter illegal Coca-Cola til tørstige og prisbevidste danske forbrugere. Cola, hvor forhandleren ikke har betalt skatter og afgifter.

Lovpligtige returpantmærker er heller ikke at se på flaskerne, der ofte har deres oprindelse i Tjekkiet, Polen, Slovenien, Hviderusland eller Ukraine.

»Hvis man skal tjene penge på en to-liters cola på lovlig vis, burde den koste 20 kr. eller mere. Kioskerne køber den i Sverige for ti danske kroner.

Hvis man lægger afgifter plus moms oveni, bliver det 15,93 kr. Så kan kioskerne jo ikke tjene penge på at sælge cola til 15 kr., hvis de betaler alle afgifter,« siger Palle Møller-Nielsen.

I Coca-Cola siger nordisk informationsdirektør Kenth Kærhøg, at den verdensomspændende koncern i princippet kan være ligeglad med, om der sælges dansk eller tjekkisk cola i Danmark. Men dramatiske billeder af politi, der beslaglægger illegale colaer slider på koncernens image:

»Det skader vores varmærke, når det bliver brugt til kriminalitet og ulovligheder,« siger Kenth Kærhøg.

hec@bt.dk

csh@bt.dk