Med løfte om et klækkeligt sponsorbidrag forsøger bryggeriet Carlsberg i 11. time at få ændret linjeføringen af den planlagte Metro Cityring, så de førerløse tog også kommer til at betjene den kommende by på bryggerigrunden i Valby.

Forslaget har vakt så stor interesse på Københavns Rådhus, at politikerne i økonomiudvalget har besluttet, at overborgmester Ritt Bjerregaard (S) skal drøfte med transportminister Flemming Hansen (K), om der skal iværksættes en undersøgelse af anlægspris og passagergrundlag.

Carlsberg har endnu ikke sat kroner og øre på sponsoratet af »svinget« på Metro Cityringen.

Men virksomheden er både parat til at betale for en undersøgelse af projektet og bidrage til byggeriet af skinner og station på bryggerigrunden.

»Vi vil gerne være med til at finde en løsning på finansieringen, når vi kender anlægsprisen. For det er klart, at vi vil komme til at nyde godt af det, hvis der kommer en metrostation i området, fordi det vil øge værdien af alt,« siger direktør for Carlsberg Ejendomme, Lars Holten Petersen og fortsætter:

»Vi ser Metroen som fremtidens kollektive transportmiddel i København, og derfor mener vi, at det er et meget stort problem, at man ikke har tænkt Carlsberg ind i linjeføringen af Cityringen.

Udviklingsmulighederne afhænger af, hvordan området kobles på den københavnske infrastruktur,« siger Lars Holten Petersen.Professor Otto Anker Nielsen fra Center for Trafik og Transport på Danmarks Tekniske Universitet kan ikke se noget odiøst i, at et større infrastrukturprojekt får sponsorstøtte, fordi både metro og letbaner giver en stor værdistigning på grunde og huse.

»Så i virkeligheden er det meget nytænkende af Carlsberg, og det vil også være en måde, man i fremtiden kan finansiere infrastrukturprojekter på,« siger Otto Anker Nielsen.

Han tilføjer, at en undersøgelse må vise, om det vil være en fordel at placere en metrostation på bryggerigrunden.»For passagerer fra Frederiksberg bliver det en omvej på vejen ind til city.

Man vil også få større driftsudgifter, fordi man skal have flere tog, som skal køre flere kilometre. Til gengæld bliver det en fordel for passagererne til den nye bydel, der har en størrelse, som i sig selv kan begrunde en metrostation,« siger Otto Anker Nielsen.

Venstres leder på Rådhuset, Martin Geertsen, anbefaler en undersøgelse, men han understreger, at det skal være økonomien og trafikprognoser - og ikke sponsoratet - der i givet fald skal begrunde en projektændring.

Desuden må en ændring ikke forsinke anlægget af Cityringen, mener han.

»Vi får en helt ny bydel i København med måske 2.000 boliger og en ekstremt masse oplevelsesfaciliteter. Og spørgsmålet er, om ikke sådan et område bør metrobetjenes, så der ikke bare kommer parkeringspladser,« siger Martin Geertsen.