Nye regler skal gøre det mere sikkert for forbrugerne at tage et af de hurtige, dyre sms-lån, men Forbrugerrådet ser fortsat problemer.

Det kan være fristende med et hurtigt lån, der kan klares på få minutter, mens man står i butikken med fladskærmen mellem hænderne. Men nu skal det være lettere for danske forbrugere at undgå at sætte sig i gæld, fordi man har taget et hurtigt lån.

Forbrugerombudsmanden og branchen er klar med nye retningslinjer, der træder i kraft 1. marts 2009. De nye regler betyder, at markedsføringen skal overholde "god skik". Aftalevilkår skal fremgå af selve korrespondancen f.eks. på sms med forbrugeren, og oplysninger om prisen på lånet og angivelse af årlige omkostninger i procent (ÅOP) skal fremgå.

Forbrugerrådet mener, at de nye regler er et skridt i den rigtige retning, men at sms-lån stadig er et problem. - De største problemer med lånene er de ekstremt høje renter og den lynhurtige aftaleindgåelse. Det kan kun Folketinget gøre noget ved, siger Troels Holmberg, der er økonom i Forbrugerrådet.

Han mener, der skal grænser for, hvor dyre lånene må være, og at forbrugerne får en betænkningstid, inden de bliver bundet af en låneaftale.

Låner mindre
Der er dog noget, der tyder på, at også forbrugerkreditten eller danskernes blankolån, kontokort-lån og forbrugslån er blevet ramt af finanskrisen. Beløbet på denne konto faldt i det sidste kvartal af 2008 med 500 millioner kroner til 21,1 milliarder, viser tal fra Danmarks Statistik. Og det er første gang siden foråret 2004, der har været et fald. Forklaringen er især et fald i brugen af benzinkort.