****

(Fire stjerner)

Meget få kunne vel finde på at påstå, at Michael Jackson har levet forgæves. I givet fald burde de have været til stede, da Scarlet Pleasure søndag eftermiddag gik på NorthSide Festivals Blue Stage.

Næsten alt omkring den københavnske succestrio bærer lydligt en flig af arven fra MJ. Om det gælder sanger Emil Golls ferme sang, gruppens kompositioner eller Golls moves på scenen.

Det hørtes allerede i veloplagte versioner af 'Wanna Know' og 'Casual', mens 'Heat' også live på scenen manifesterer en anden af Scarlets inspirationskilder, 90ernes R&B.

Sammen med kontemporære danske navne som Lukas Graham, Liss og til dels Mø står Scarlet Pleasure ligeså meget på skulderne af hiphoppens versioneringer af den oprindelige soul, som på soulrødderne i sig selv.

Og det gør Scarlet Pleasure godt. Kernen i trioen er udover Goll trommeslager Joachim Dencker og bassist Alexander Malone.

Hvad der særligt imponerede på Blue Stage var Golls rummelige sang, hans fraseringer ligger næsten hele tiden skarpt og loyalt overfor stilen - med et par indlagte James Brown-skrig.

Så er der gruppens stærke live appeal. Det er jo tydeligt, at de dér danske drenge fra Nordkøbenhavn elsker deres mission, at spille musikken med rødder i det sorteste USA. Og det gør de med så meget rablende spilleglæde og engagement, at man ser gennem fingre med, at det indimellem bliver lidt for meget dansk aftenskole.

Bassist Malone spiller med imponerende fysisk engagement og drive. Set på afstand ligner han konstant fodboldstjernen Neymar i sekunderne før han afslutter - og allerede da ved, at han scorer.

Og nå ja, Scarlet Pleasure havde medbragt de cooleste korsangerinder, der endnu har sat deres stilletter på denne ellers blege aarhusianske indiefestival.

Loyal overfor stilen - det samme kan siges om keyboardspilleren, hvis keyboard var tunet til at lyde som et godt gammeldags piano; netop den lyd i baggrunden af lydbilledet giver lige en ekstra snert af autencitet.

Over en times tid savnes dog et stilbrud, noget der stikker i en anden retning.

Scarlet Pleasures flade kopiversion af Beyoncés delvis rockende 'Crazy in Love' blev mest af alt en form for trappetrin, der skulle føre stemningen mod kulmination og ekstranumre.

Herunder titelnummeret fra Scarlet Pleasures nye album med den besnærende titel 'Youth is Wasted on the Young', hvor man igen bemærkede Golls sang. En flot ballade af diva-typen, der kunne minde lidt om f.eks. Candice Glovers 'I am Beautiful'.

Titlen er et amerikanske mundheld, der oprindelig tilskrives forfatteren George Bernard Shaw:

'Ungdommen er en af smukkeste ting i verden, en skam at den skal spildes på børn'.

En skam, at det gamle, for længst afdøde skumlehoved ikke kunne være til stede på NorthSide Festival. Her kunne han have set Scarlet Pleasures ungdommelige energi langt fra være spildt på et ungt, engageret publikum.

Scarlet Pleasure, Blue Stage, NorthSide, søndag eftermiddag