Årets festivalsæson er skudt i gang. Og det betyder en masse musik, fadøl, liggen i telt, dans, og fest. De store danske festivaler disker da også op med en flot omgang store internationale musikere, som skal gøre netop deres festival lidt bedre. Og det bruger de rigtig mange penge på. Hvor mange, kan du få svaret på herunder.

Lad os bare slå det fast med det samme: det bliver en rigtig god sommer, hvis man skal på festival.

For de forskellige festivalers plakater har rigtig mange store navne, mellemstore og små navne, som du kan glæde dig til.

Blandt de helt store navne på plakaterne på festivalerne er navne som Black Sabbath, Rihanna, Red Hot Chili Peppers, Beck, David Guetta, Sia, Neil Young, Alice Cooper, Sting, Rammstein, Iggy Pop, LCD Soundsystem, PJ Harvey og mange, mange flere.

Men hvad koster det egentlig for de store festivaler at tiltrække så mange store - og mellemstore og små for den sags skyld - navne?

Det har BT spurgt de forskellige talspersoner hos fem af de største festivaler herhjemme om.

Og derfor kan vi afsløre, hvad Northside, Copenhell, Tinderbox, Roskilde Festival og Smukfest giver for deres musikprogram - og lad os bare slå det fast, det er ikke småpenge. Og heldigvis, fristes man til at sige, for det giver naturligvis os allesammen en kæmpe oplevelse, når vi besøger en eller flere af årets festivaler.

Northside
Hvor mange penge bruger I ca. på musikken?
»18 millioner,« siger Northsides talsperson, John Fogde.

Copenhell
Hvor mange penge bruger I ca. på musikken?
»I omegnen af 12-14 millioner,« forklarer Jeppe Nissen fra Copenhell.

Tinderbox
Hvor mange penge bruger I ca. på musikken?
»Vi bruger over 30 millioner på årets musikprogram,« Morten Hopballe fra Tinderbox.

Roskilde Festival
Hvor mange penge bruger I ca. på musikken?
»Vi bruger omkring 60 millioner kroner,« forklarer Anders Wahrén fra Roskilde Festival.

Smukfest
Hvor mange penge bruger I ca. på musikken?
»38 millioner,« forklarer Poul Martin Bonde fra Smukfest.

Dermed er det - måske ikke så overraskende - Roskilde Festival, der ligger i den absolutte top, når det gælder brug af penge på musik. Og det er ikke kun på grund af de store navne på plakaten hos Roskilde Festival.

En anden del af forklaringen på det større budget skal nemlig findes i det faktum, at Roskilde Festival har væsentlig flere navne end de andre festivaler.