Symptomatisk for årets Orange Scene-åbningskoncert kom der først for alvor liv i premierepublikummet, da Minds Of 99 spillede deres det-havde-man-ikke-lige-set-komme gennembruds radiohit ’Det er Knud som er død’. Som bygger på Tom Kristensens nekrolog-digt til grønlands-ikonet Knud Rasmussen.
Den seks mand store gruppe har haft megen medvind siden gennembruddet for bare to år siden. De er prisbelønnede. For et år siden spillede de udenfor festivalpladsen - i år åbner den ikoniske scene.
De lagde ud med al den energi og sejrsvilje, der bør stråle ud af et Orange åbningsband. Nogle har kaldt Minds Of 99 et nyt TV-2. Spillet live var der lidt Nephew på feriepiller over det.
Minds of 99 kom med debutanternes ildhu.
Nu vi er ved Grønland. Det kan være uendelig smukt at se isfladerne udfor kysten brydes i mønstre, der aldrig er set før eller vil blive set siden.
Sådan kan det også være, når musikalske, elektroniske lydflader brydes på en rock'n'roll bund.
Men så lige meget gnist, der indimellem opstår i spændingsfeltet mellem hidsige guitarforløb, ekspressive keyboardflader, den skarpe, talentfulde trommeslager Louis Clausen - og de noget fortænkte tekster. Ligeså eklatant er manglen på melodisk spændstighed. Det bliver for upersonligt og blegt i det lange løb.
Et af de få momenter, hvor der opstod en charmerende melodisk parantes, var da den ene keyboardspiller (iført en orange hollandsk landsholdstrøje, model 1988 - respekt!) spillede noget, der lød som hentet fra Supertramps gamle wurlitzer.
Et nyt nummer ’Ud af min krop’ lød til gengæld lovende. Igen med en tekst, der kunne afpudses: 'Jeg samler lidt på tanker om en gylden mellemvej' - men der er følelse i den sang.
Minds Of 99, Orange Scene, Roskilde Festival 2015, onsdag aften.
BT beklager: Den første version af denne anmeldelse indeholdt en del meningsforstyrrende fejl. Ved en fejl var en kladde lagt ind i systemet.