*****

(fem stjerner)

Nogle meteorologer truer med skybrud og skypumper i Østjylland. Om NorthSide Festival 2016 i løbet af weekenden kommer til at ligne Venedig - hvem ved? Men allerede under festivalens første koncert, blev vi angrebet af en musikalsk tyfon på Blue Stage.

Det siger noget både om talent og selvtillid hos en kunstner, når han ikke bare udfordrer, men smadrer Beyoncés og Sean Pauls duet 'Baby Boy' under en festival åbningskoncert. Og det var, hvad Hørsholm-drengen Alex Vargas gjorde fredag middag på NorthSide festival i en cover, der vist oprindelig er bestilt af P3s lyttere.

Regel nr. 1 for en kunstner med Alex Vargas høje kunstneriske ambitionsniveau må være 'coverversioner skal tilføre noget nyt'. For min skyld gerne suppleret med 'gøre originalen bedre'.

Med en respektfuld gennemvridning, sensibel destruktion af 'Baby Boy', tilført guitaristen Tommy Sheens halsstarrige Jimmy Page-guitarspil, et beat, der lød som var det fundet i 'Småt metal' på genbrugsstationen, tilført sin egen vidtfavnende, stærkt ekspressive vokal skabte Alex Vargas NorthSides første højdepunkt.

At 27-årige Vargas er et stort musikalsk og sangligt talent, kan man f.eks. konstatere på You Tube. Efter en kort pop-karriere i England i Vagabond har han besluttet at dyrke sin helt egen, unikke musikalske vision med optrædener rundt omkring i Europa.

Vargas og Sheen optræder som duo omgivet af diverse tangenter og elektronik. Fravalget af et band er bevidst.

Og - Herre Jemini - bare tre-fire minutter efter koncertstart krængede Vargas sig selv ud af sig selv i et massivt attack - med sin Gretsch guitar i front - i et lydbillede, hvor beats og elektroniske lydflader samlede sig under hans klangfulde sang. Det blev begyndelsen til en desværre kort, kun tre kvarter lang rejse ind i et fascinerende musikalsk univers.

Der er vel noget James Blake i Vargas' musikalske iscenesættelse, som der kan være noget Frank Ocean i hans vokale stil - som hos gamle high pitch soulstjerner som Otis Redding.

I 'Wear Your Demons Out' levendegjorde Vargas og Sheen dæmonien - næsten fysisk. Vargas bruger hele sin krop, når han optræder, som en anden følelelseksorcist..

Dér hvor den tunge guitar/elektroniske lydmur møder Vargas sang i melodiøse omkvæd som i 'Oh Love, How You Break Me Up' og 'Solid Ground' oplevede jeg rent faktisk at tro på det, jeg hørte. Lyden og sentimentet.

Man kan ikke forlange så meget mere af en koncert.

Alex Vargas, NorthSide Festival, Blue Stage, fredag eftermiddag