”Det lyder ligesom Volbeat til havs,” sagde en kollega tidligere på dagen, da jeg introducerede ham for svenske Sabaton, som spiller på Smukfests nye Stjernescene sent torsdag aften.

I øvrigt på et tidspunkt, hvor langt størstedelen af festivalgængerne er samlet foran Bøgescenerne og Rihannas backtrack-understøttede hitparade. Ikke nogen dårlig sammenligning, synes jeg. Sabaton er nemlig ligesom Volbeat et band med en helt særlig lyd og et ditto tekstunivers.

Musikken er metalrock med meget poppede melodier, ret korte sange på tre-fire-fem minutter, en heftig guitarsolo i hvert nummer og masser af kor, som en slags metal møder melodi grand prix, og teksterne handler stort set alle om krig. Ikke fra en krigsliderlig vinkel, men snarere en historisk interesseret side, med sange, der tager udgangspunkt i konkrete personer og slag op gennem tiden, blandt andet vikingetiden samt første og anden verdenskrig.

Historieundervisning med metallisk underlægningsmusik, om man vil. Palle Lauring ville have været tilfreds.

Bandet går på scenen til baggrundsmusik i form af deres fortolkning af Bolland & Bollands "In the Army Now" (bedre kendt med Status Quo), der går over i deres egen "The March to War". Krigsfascinationen kommer også til udtryk i scenografien, hvor trommeslager Hannes van Dahl sidder i en vaskeægte kampvogn, bandet optræder i camouflagetøj, og sanger Joakim Brodén er iført en skudsikker vest – og solbriller, man er vel rockstjerne. Og der bliver hyppigt fyret fyrværkeri og ildsøjler af, så man mærker varmen mange rækker væk. D

et hele er temmelig corny, men også velspillet og veloplagt, og sangene er særdeles melodiske. Joakim Brodén med den rå stemme har godt nok en lidt særegen udtale af teksterne, med en markant accent, og de mange historiske facts bliver nok ikke bemærket af den del af publikum, der ikke kender teksterne i forvejen.

Det er dog tydeligt, at en stor del af tilhørerne er fans, der synger med af fulde hals og kaster djævletegn i stort antal.

Jeg når lige at tænke, at det er dejligt, at vi her har at gøre med et band, der spiller live og ikke er nødt til at holde sig oppe med backtracks som Rihanna, inden Sabaton kaster sig ud i ”The Cliffs of Gallipoli” med afdæmpet klaverintro – spillet af et backtrack, da gruppens lineup på sang, to gange guitar, bas og trommer ikke indbefatter tangenter.

Ærgerligt, og senere dukker et synthbacktrack op på ”The Art of War”, ”The Lost Battalion” og ”To Hell and Back”, hvor melodien i sidstnævnte i øvrigt giver tydelige mindelser om ABBAs ”Gimme Gimme Gimme”. Den hurtigt spillede guitarintro i ”Resist and Bite” minder til gengæld en del om AC/DC’s ”Thunderstruck”, og sådan er Sabaton ikke bange for at låne fra vidt forskellige steder i den store musikhistorie. Omvendt har deres yngre landsmænd Ghost formodentlig lyttet en del til Sabaton.

En kort fortolkning af Scorpions’ ”Wind of Change” fører ikke rigtigt nogen steder hen. Til gengæld vækker det jubel, da bandet gør opmærksom på, at de udgiver nyt album senere på måneden, ”The Last Stand” – det ved fansene dog nok godt i forvejen.

Og da bandet mod slutningen af koncerten kan oplyse, at de vender tilbage til Danmark i begyndelsen af næste år, i selskab med tyske Accept, er der nærmest jubelscener (det bliver i øvrigt 21. marts i Valby Hallen).

Der bliver sunget med og hoppet op og ned til ekstranummeret ”Primo Victoria”, og i det hele taget er der smil og djævletegn over hele linjen i det forholdsvis beskedne, men entusiastiske publikum. En fin afslutning på første dag på Smukfest.

 

Sætliste:

Baggrundsmusik: In the Army Now og The March to War

Ghost Division

Far from the Fame

Carolus Rex

Swedish Pagans

Resist and Bite

The Cliffs of Gallipoli

Soldier of 3 Armies

The Art of War

Attero Dominatus

The Art of War

Wind of Change (kort)

To Hell and Back

Ekstra:

Night Witches