Den svenske popalf Veronica Maggio skabte lys sommerstemning i Arena Scenen.

Hen mod slutningen fik den 34-årige sanger for alvor medløb i teltet med to af sine hit 'Dallas' og 'Jag kommer' - hvor den trippende crescendo-melodi malende understøtter teksten, der handler om at være meget tæt på at stå ufrivilligt af i Roskilde. En sang, der i øvrigt vakte en masse debat i det Sverige, hvor klassisk skandinavisk frisind konstant er indre strid med den semi-religiøse politiske korrekthed.

Unge mennesker har sex. Sikke noget.

Denne gang stod Veronica frivilligt af i Roskilde. Og medbragte et band, der langt hen ad vejen klædte de meget forskellige radio- og dansevenlige sange. Moderne mere eller mindre elektronisk pop ender tit med en gumpetung lyd, når trommer, bas og guitar kommer med på scenen. Sådan var det ikke torsdag middag i Arena scenen.

Veronica Maggio, som for alvor blev kendt for hittet 'Måndagsbarn', satte al sin charme ind på at skabe et Roskilde-øjeblik for det fyldte telt. Hvor der åbenlyst var mange svenskere. Og det lykkedes fint.

Ikke alle Maggios alle sarte popsange lød lige godt. Slet ikke i et scenarie, hvor sangerinden på et tidspunkt signalerede til lydtårnet, at der skulle skues op for scenelyden. Respekt for det. Men i intime sange som f.eks. '17 år' - i dag lidt af en slagssang for teenageangste svenske flickor - og 'Satan i gatan' havde Veronica svært ved at forløse følelsen i sangene - måske ikke så meget hos et festivalpublikum, som i sig selv.

Sådan både lød og så det ud nede fra støvet. Der var både up and downs i Arena Scenen, men Maggio fik alt i alt skabt en af de koncertoplevelser, man forlader med et smil på læben og fornemmelsen af at set en kunstner, der virkelig ville give sine fintfølende popsange krop og vinde Roskilde.

Det kulminerende i ekstranummeret, den fine ballade 'Snälla bli min'.

Veronica Maggio, Arena Scenen, Roskilde Festival, torsdag