Den småskøre The Lemonheads-forsanger Evan Dando var i musikalsk topform under suveræn solokoncert på Atlas

Siden 1986 har den nu 48-årige singer-songwriter Evan Dando bevæget sig gennem mange forskellige musikalske, kunstneriske og personlige faser i sin karriere: Fra ængstelig teenagefrontmand i den tidlige inkarnation af Boston-gruppen The Lemonheads, til rollen som alternativ rocks langhårede hjerteknuser i 90'erne og senere midaldrende rockstjerne på stofmisbrugsafvænning. Hvis man ser bort fra Dandos excentriske livsstil med sex, stoffer og rock'n'roll, vil man blive opmærksom på, at hans ubesværede evne til at formulere melodiske hooks altid har skilt ham ud fra sin generations dygtigste sangskrivere.

Onsdag aftens solokoncert på Atlas i Aarhus blev en overbevisende demonstration af, at hvis du placerer Dando på en scene med blot en akustisk guitar, uden The Lemonheads' muskuløse og punkede rocklyd, er han tæt på at være i sit musikalske es. Som en tilfældig koncertgænger sagde til sin kammerat, da koncerten var forbi: "Det er jo helt vildt, hvor mange gode sange, han har skrevet." Koncerten på Atlas var ganske rigtigt spækket med stribevis af overbevisende melodier.

Alternativ countryrocker med slacker-attitude

Dando spillede et akustisk sæt, der tog udgangspunkt i det Jon Brion-producerede soloalbum "Baby I'm Bored," diverse velvalgte klassikere fra The Lemonheads' overdådige bagkatalog og en række overraskende covers. Enhver frygt for, at den utilregnelige Dando ville være høj som en flyvedrage og sjuske sig gennem koncerten, blev hurtigt manet til jorden. Selvom Dando stadig har bevaret sin charmerende og skrupskøre slacker-attitude, virkede den hippie-agtige rockstjerne til at være helt og aldeles til stede og koncentreret under koncerten. I øvrigt virkede Dando yderst tilfreds med at spille guitar alene, uden at være omringet af et svulstigt rockband på scenen.

På solonummeret "Hard Drive" gav Dando den som alternativ countryrocker i bedste Gram Parsons-stil. Man kunne tydeligt høre, at Dando står på skuldrene af rockhistoriens helt store koryfæer såsom blandt andre Simon & Garfunkel, Neil Young, Big Star og The Replacements. Under sangen "Frank Mills" namecheckede Dando endvidere 'den stille Beatle': "He was last seen with his friend, a drummer / He resembles George Harrison of The Beatles." Dandos efterhånden gamle repertoire lød stadig friskt, ungdommeligt og tidløst, og alle sangene blev leveret med en uhøjtidelig energi.

Man kunne selvfølgelig godt høre, at Dandos glatte vokal er blevet ældre, men præcis denne modenhed klædte alle de akustiske arrangementer sindssygt flot. Ikke desto mindre var der stadig plads til en lang række humoristiske indslag. Midt i koncerten fortalte Dando en besynderlig anekdote om, hvordan selveste Don Henley havde signaleret, at Dando skulle dæmpe sig under Bob Seegers indvielse i The Rock and Roll Hall of Fame. Anekdoten førte til, at Dando dedikerede det legendariske hit "My Drug Buddy" fra mesterværket "It's A Shame About Ray" til Eagles-forsangeren, som han bad om at "Take It Easy."

De excentriske indspark skyggede aldrig for musikken

Under hele koncerten sprudlede Dando af et energisk overskud, når han konstant jokede og mumlede i de korte pauser mellem numrene. Selv midt i opførelsen af sangene kunne Dando finde på at stoppe op for at fortælle publikum om et specifikt band, som han pludselig var kommet i tanker om, eller for at interagere verbalt med koncertgæsterne på forreste række. Lige meget hvad end Dando gjorde, var det aldrig kedeligt, og de excentriske indspark var altid underholdende og aldrig på bekostning af den store musikalske oplevelse. Dando virkede rent ud sagt til at være skide ligeglad, om han spillede enhver akkord tro mod studieversionen. For Dando handlede det om at have det sjovt med sig selv, musikken og publikum.

Det var i høj grad de legendariske hits fra The Lemonheads, der udløste de mest mærkbare reaktioner iblandt publikum. De mest garvede fans nynnede med på teksterne til perler som for eksempel "The Outdoor Type" og "The Great Big No." Dando gjorde også plads til covers af Ben Lees indie-hymne "I Wish I Was Him" (om Evan Dandos image som pigernes ven i 90'erne), Jackson Brownes ballade "These Days" og Gerry Goffin og Carole Kings evergreen "Will You Love Me Tomorrow," som oprindeligt var et hit for pigegruppen The Shirelles.

Mod slutningen af koncerten fik Dando musikalsk assistance af sin canadiske opvarmningssolist Sara Johnston. Den canadiske sangfugls smukke fraseringer korresponderede med Dandos maskuline levemandsstemme på harmonisk vis. Dando og Johnstons duet gav stærke associationer til samarbejdet mellem Gram Parsons og Emmylou Harris. Til slut tog koncerten en improviserende drejning, idet Dando bad publikum om at anmode resten af koncertens sætliste. Koncerten sang på sidste vers, da en fjollet Dando rev ledningen til sin guitar ud og spillede videre fra scenekanten. Festen stoppede, mens legen var god.

Evan Dando virkede til at stortrives i rollen som akustisk solotroubadur. Man kan derfor kun håbe på, at hans veloplagte indsats på Atlas afspejler hans fremtidige niveau som liveperformer, og at denne musikalske disciplin kan materialisere sig i form af et nyt soloalbum.

Koncert med Evan Dando, Atlas, Aarhus,
onsdag d. 25. marts 2015, fem ud af seks stjerner