**** (fire stjerner)

 

Hele Brøndby Strand-rapperens musikalske familie gæstede scenen og skabte et uregerligt koncertkaos, som dog satte Kbhvana-festen i gang.

»Når værst kommer til værst / mit hold kommer først« lyder mantraet på Sivas’ ’#Holdet’.Og titlen på Vestegnsrapperens første fuldlængdealbum, ’Familie før para’, viser også, hvor Sivas mener,man skal parkere sine prioriterer i livet. Familie kommer før alt andet.

Kaster med bangers

Nok derfor havde Sivas medbragt samtlige medlemmer af sin musikalske familie, hvilket skabte seriøs pladsmangel på Store Vegas ellersrummelige scene. Ukendt Kunstner, producer-makkeren Reza, Gilli, Højer Øye, MellemFingaMuzik – alle var der!

Sporadisk, kaotisk og organisatorisk untight kunne man fristes til at kalde aftenens koncert. Men selvom den led under manglende styring, cementerede koncerten også, at Sivas og co. konsekvent kaster sprængfarlige ghettohymner og attitude-eksplosive bangers af sig uden at efterlade tilfangetagne.

Teknik som Zlatan

Det er stating the facts at påpege, hvor usandsynligt opfindsom Sivas Torbati har været til at bygge bro mellem ghettoslang og frikadelledansk fra Udkantsdanmark. Med lidt held og hårdt arbejde vil Sivas gå over i historien som socialpolitisk bannerfører for et multikulturelt, mere åbent Danmark.

En anden ting Sivas er dygtig til, er omkvæd, der rammer solar plexus med megalomaniske populærkulturs referencer: ’Stein Bagger’ blev leveret med Ukendt Kunstners Hans Philip i i en bastung udgave, der fik aftensmaden til at hoppe som en fjeder, men også det nye track, den mørke ’Teknik’s referencer til Sivas som rappens svar på Zlatan Ibrahimovic og Chelsea-ejeren Roman Abramovich gik rent ind.

Krydret lugt og minimalistisk attitude

Ligeså blev den synthkuldslåede’ParaNoia’ parkeret med stilsikker og minimalistisk gangsta-attitude fra Sivas med spørgsmålene: »Vil du kneppe for dem? Vil du strippe for dem? Sidde ind for dem? Skubbe for dem?«. Hvor langt ville du gå for cash?

Mens den krydrede lugt fra ulovlig røg blandede sig med beats’ne, eskalerede det kaosramte, men effektfulde festmageri yderligere med tropiske dansenumre som Sivas og Gilli-kameoen ’Kun Hinanden’ samt MellemFinga-drengene og Gillis hardcore ghetto-beretning ’C’est la Vie’.

Kaosset forplantede sig til uregerlige mini-moshpits og forsøg på crowdsurfing ude på publikumsgulvet og kulminerde i monsterhittet ’d.a.u.d.a’ og ’Jaja’s dystredryppende synths.

Sivas, Store Vega, København, lørdag aften.