Billy Corgan hører til den slags rockstjerne, der giver sig selv 100 procent - uanset hvor mange der lytter til hans musik. Således er Smashing Pumpkins fanskare selvfølgelig skrumpet dramatisk siden storhedstiden i slut-90’erne. Men heldigvis er Billy ligeglad.

Uden at skelne til salgstal og hitlisteplacering komponerer og spiller frontmanden nemlig stadig, som gælder det selve livet. Og allerede fra albummets monumentale, støjende men også håbløst iørefaldende startsang ’Tiberius’ er alle sluser vidt åbne og signalet er klart: Det her lyder måske kaotiske men det ér dybt inspireret og omhyggeligt arrangeret ned til den allermindste støjende detalje.

I anledning af sit nye album (det næste kommer allerede i starten af 2015) har Corgan hyret én af metalrockens bedste trommeslagere, Tommy Lee (Pamela Andersons eks), der med sin sans for både muskel og detaljer gør Tommy de ni nye sange endnu bedre.

Stilmæssig er Billy Corgan, der i dag stort set styrer Pumpkins som en veldrejet soloprojekt, umuligt at sætte i bås.

Således stritter hver på sang 'Monuments to an Elegy' i alle mulige charmerende retninger. På 'Run2Me' går der ligefrem powerdisko i dén. Ligesom Neil Young kan Corgan få selv den mest tonsetunge komposition til at fremstå følsom og iørefaldende. Og som lykkelig lytter bliver man både gennemtævet og kærtegnet.

hoeg@bt.dk, Smashing Pumpkins, 'Monuments to an Elegy', fem ud af seks stjerner