Sex, chicks og rock’n’roll – en ny type unge musikere er på vej i dansk rock. Unge tatoverede kvinder spiller djævlerock for fuld guitar. BT har mødt sangerinden Rebecca Lou og trioen Taras, der får deres helt store test i aften som opvarmning for deres mentorer D-A-D, som afslutter årets 30 års jubilæumsturné med en koncert i Ballerup.

- Hva’ så tøser, ser vi jer så pole-danse om lidt eller hvad?

Pigernes spontane latter får nærmest dødningehoveder og djævlehorn til at rasle ned fra væggene i hardrock-klubben High Voltages klejne men stemningsfulde backstage lokale.

Pigerne i trioen Taras og sangerinden Rebecca Lou fra hårdrockbandet Stella Blackrose har lige fortalt, hvordan mange mænd typisk reagerer, når de møder dem. Så det indledende spørgsmål fra en forbipasserende mandlig musiker overrasker dem ikke.

- Nogle bliver bange og holder sig væk. Det er typisk pigerne, der bager på drengene i bandet efter et show, fortæller Rebecca Lou.

- Nogle kommer med spontane ægteskabstilbud, andre er sikre på, at vi er ’lebber’, mens andre igen mener, at det er fuldstændig legitimt at give os et klask i røven, nu hvor vi ’sluts’, med vores udfordrende stil og udtryk, nærmest har bedt om det, ironiserer Cecilie Maria.

Dybest set er de bare nogle kvinder, der elsker AC/DCs ’Highway To Hell’ og (luft)guitar præcis lige så meget som f.eks. denne skribent.

De gør det godt, fyrer den af og vækker opmærksomhed – Rebecca Lou som sangdynamo i Stella Blackrose og Cecilie Maria, Sara Gacic og Natasja Svendsen i Taras, som bl.a. D-A-D og ’Tak Rock’ har kastet deres kærlighed på. Det er blevet til flere supportjob for nationalorkesteret, og den helt store svendeprøve bliver i aften, hvor den single-aktuelle trio sammen med Go Go Berlin har opvarmningstjansen i Ballerup Arena.

Mænd føler sig truet

Alligevel er det svært helt at undgå det kønspolitiske aspekt, viser statistikkerne. Kønsfordelingen blandt udøvende danske musikere er 80/20, med en overvægt af mænd. 0 pct. af navnene på årets Grøn Koncert-plakat var kvinder. 12 pct. af kunstnerne på årets Roskilde Festival var kvinder.

Vi har vænnet os til cool, skæve, soulede kunstnere som Oh Land, Barbara Moleko og Fallulah. 80erne var ejet af Anne, Sanne og Lis, og en rollemodel som Tina Dickow har en kolossal gennemslagskraft i dag. Men hvad med dem, der kaster djævletegn, råber og skriger, er gennemtatoverede, nedringede til knæene og er alt andet end underdanige på scenen?

- Nogle mænd føler sig truede, som om vi stjæler deres verden. Vi kan jo bare lide rock’n’roll og synes, det er fedt, siger Cecilie Maria.

- Nu har vi en kvindelig statsminister, og der er – modsat Anders Fogh – offentligt stillet spørgsmål om, hvorvidt hun samtidig kan være en god forælder. For mig hænger det, at mænds vold mod kvinder ifølge statistikkerne er stigende, logisk sammen med, at mange kvinder bevæger sig ind på tidligere mandsdominere territorier, siger Cecilie Maria.

Svært at være kvinde

Klara Force, guitarist i det svenske hard-glam-pige-rockband Crucified Barbara, der har indspillet og turneret intensivt i 15 år, skrev for nyligt en kronik i Stockholm-avisen Sôdermalmsnytt. Kronikken er et moderne slag for kvindesagen, hvor der henvises til statistiske oplysninger, som at 1/5 af alle svenske kvinder har været udsat for voldtægtsforsøg, at sex-relaterede drab begået af mænd mod kvinder er den hyppigste dødsårsag for kvinder, samt at 100% kvinder i hendes egen omgangskreds, ufrivilligt, har haft mænds hænder på deres krop. Hun fremhæver Sveriges stærke feministbevægelse, men også at hadet mod samme spreder sig i Sverige.

’Jeg larmede for meget’

Rebecca Lou og de tre musikere i Taras har hver især skullet overvinde et par forhindringer på deres vej.

- Jeg fik altid at vide, at jeg larmede for meget i skolen, sang for højt i koret, fyldte for meget, skulle lære at være mere rolig og blid. Jeg har fundet en glæde og frihed som rocksanger. Kvinder skal ikke dæmpe sig for nogen, siger Rebecca Lou.

- Jeg har altid elsket puddelrock. Hele pakken. Jo højere hår og larm, des længere ude og outreret, desto bedre. Heldigvis har jeg en familie, der altid har støttet mig, uanset hvor meget freak jeg var. Jeg fik også den der: ’hvorfor går du ikke til ridning?’ Jeg gik dog til håndbold. Men jeg gik rundt med lyserødt hår i Hobro, siger Cecilie Maria og fortsætter:

- Det er hårdt at være mønsterbryder, men jo mere folk pegede fingre ad mig, desto vildere hår, mere makeup og flere tatoveringer fik jeg. Vi spiller pik-rock, og vi elsker det, og så støtter vi hinanden.

- Jeg kommer fra Nakskov, et ret belastet område. Jeg kan være lidt den stille pige, men en pædagog samlede et pigeband, og pludselig spillede vi i Serbien og en masse andre steder, da jeg var 12, med ’fuck Pia Kjærsgaard’-tekster og alt muligt. Siden har jeg holdt fast i guitaren, siger Natasja Svendsen.

I har hverken lilla ble, fodformede sko eller knolde i nakken, men fuld sminke, godt med tusser og party-dresset på. Er i feminister?

- Når feminisme er at være kvinde på den måde, jeg vælger at være kvinde på, ja, siger Rebecca Lou .

- JA, svarer Cecilie Maria, Sara Gacic og Natasja Svendsen ikke helt samtidigt, men dog samstemmende, mens de hver især vrider sig lidt i stolen, smågriner, tænker.

Taras er opvarmningsband for D-A-D ved en koncert i aften. Bekendtskabet går tilbage til tidligere i år, hvor de vandt en konkurrence om at blive D-A-Ds opvarmningsband ved en koncert i London.Taras har tidligere varmet op for Magtens Korridorer.– Mange af de tilmeldte band har et teknisk højt niveau og en tydelig retning. En mindre håndfuld havde et helt personligt og originalt udtryk. Og det er her, at Taras skilte sig ud. De tør være beskidte og uhæmmede. Vi håber, at Taras vil forfølge sin fandenivoldske indstilling til rock’n’roll, har D-A-D-guitarist Jacob Binzer sagt til Gaffa.
Taras er opvarmningsband for D-A-D ved en koncert i aften. Bekendtskabet går tilbage til tidligere i år, hvor de vandt en konkurrence om at blive D-A-Ds opvarmningsband ved en koncert i London.Taras har tidligere varmet op for Magtens Korridorer.– Mange af de tilmeldte band har et teknisk højt niveau og en tydelig retning. En mindre håndfuld havde et helt personligt og originalt udtryk. Og det er her, at Taras skilte sig ud. De tør være beskidte og uhæmmede. Vi håber, at Taras vil forfølge sin fandenivoldske indstilling til rock’n’roll, har D-A-D-guitarist Jacob Binzer sagt til Gaffa.
Vis mere