Sannes nye liv: Fra luksusvilla til 60 kvm

- Jeg har en seng, en sofa, et spisebord og et lille køkken. Hvis ikke det er rock'n'roll, så ved jeg ikke, hvad det er

Sanne Salomonsen trodser nedturen, alderen og blodproppen. Er klar til både rock og ballader, selvom hun kender risikoen

Sanne Salomonsen er på optur. Det er tydeligt, da BT møder Danmarks største kvindelige rockikon på tærsklen til et nyt år og hendes 58 års fødselsdag 30. december.

Sanne Salomonsen smiler, joker og virker afklaret, forventningsfuld og fit for fight. Også selvom den nye, trimmede krop ikke kun skyldes løbetræning, men også bekymringer i forhold til privatøkonomien.

Landets rock-mama har ikke bare været været hårdt ramt på pengepungen siden den livstruende blodprop i 2006, men også på livsstil og helbred.

- Kiloene raslede af mig, da jeg lavede Hair (i februar 2013). Og selvom jeg var rigtig glad for at lave den musical, så toppede min privatøkonomiske krise også omkring det tidspunkt. Alle tal er jo røde i mit økonomiske liv, fordi den bank, jeg havde, ville have alle deres penge, siger Sanne Salomonsen, der i dag har solgt sit hus i Charlottenlund, fordi den kriseramte EBH-bank forlangte det.

I dag bor Sanne i en 60 kvadratmeter lejlighed på Østerbro i København.

- Hvis ikke det er rock’n’roll, så ved jeg ikke, hvad det er, siger Sanne med et stort smil og griner helt ned i maven.

Men hvordan har du det med det?

- Hvad fa’en skal jeg ellers gøre? Jeg kommer fra 325 kvadratmeter, hvor der var plads til alle mine ting. Nu bor jeg med en seng, en sofa, et spisebord og et lille, velfungerende køkken. Mine to hunde kan være der, og jeg kan. Og så har jeg børnene lige i nærheden og venner i huset. Jeg har det fint. Og så er jeg blevet nabo til Marie Key, der bor i opgangen ved siden af, siger Sanne, der samtidig understreger, at det ikke var uden omkostninger at flytte fra sit hjem gennem mange år.

- Jeg var dybt ulykkelig over at sælge huset. Det var mit hjem. Mit tempel. Jeg var tryg der og havde oplevet meget i det hus, og var gået meget igennem dér. Min søde gamle mor, der blev syg og døde, mig selv der blev syg og kampen for at komme tilbage. Min søn, der flyttede hjemmefra. Alt lå i det hus. Så det var som at kappe en navlestreng. Og det var jeg ked af, så jeg glemte at spise, og så raslede det af mig, siger Sanne Salomonsen, der med sin vanlige optimisme også har fået vendt dén situation til noget positivt.

- Det fede ved at stå på scenen, når jeg ikke er overvægtig, er, at jeg føler mig let. Jeg mærker nærmest ikke, at jeg har en krop, siger den ukuelige sangerinde, der nu ser frem til det, hun altid har levet for.

Livet på landevejen, scenen og musikken.

Fra februar tager hun på en landsdækkende intim-tur udelukkende med stille sange og ballader. Akkompagneret af kun tre musikere og næsten akustisk. Midt på året kommer pladen fra turneen, og til efteråret er der Sveriges-turné med eks-manden Mats Ronander og fuldt rockband.

Så hvis nogen troede, at den afdæmpede tur ville være et farvel til en rock-mama for fuld skrue på de store scener, kan de godt tro om igen.

- Intim-turen er kun et udtryk for, at det er det, jeg har behov for lige nu. At synge mine ballader og komme tæt på publikum med et lille, tæt orkester. Det er på ingen måder slut med rock-mama, siger Sanne Salomonsen, selvom hun er helt bevidst om, at det var en arbejdsskade på stemmen, der var den direkte årsag til hendes livstruende blodprop for syv år siden.

- I årene op til jeg blev syg, blev jeg mere og mere hæs, fordi jeg arbejdede så meget. Jeg spillede lige så meget i Sverige som i Danmark, så jeg sang hele tiden og havde brugt enormt mange kræfter på at bralre igennem med min stemme. Så jeg fik en blodkarsprængning i min halspulsåre, og når sådan et lille sår heler, er der stor risiko for, at det glider op i hjernen med blodet og laver en blodprop. Hvilket det gjorde med mig, siger Sanne Salomonsen, der udover klassikere som ’Det’ ikke det du siger’ også vil spille sin egen og Mads Langers ’Overgi’r mig langsomt’, der er specielt skrevet til sangerinden om sygdomskrisen.

- Jeg kan ikke garantere for, at jeg ikke tuder, når jeg synger den. Men jeg har øvet mig på ikke at gøre det, ler hun.

- Der er et bestemt sted i teksten, hvor jeg synger om min søn og mig. Når jeg kommer dertil, så bryder jeg normalt hulkende sammen. Den tekst er så stærk for mig, fordi alting stadig står så lysende klart, siger Sanne Salomonsen og tænker tilbage på den dag, hvor det hele kunne have været slut.

- Det var nøjagtigt på andendagen efter blodproppen, og dagen før Victor fyldte 18, hvor jeg stadig lå og var ’sjov’ på hospitalet.

- Jeg kan huske, at vi kiggede på hinanden, og vi behøvede ikke engang at sige noget. Vi var begge to så bange for, hvad der kunne ske.

I var bange for, at du ville dø?

- Ja, det var vi! Det kunne jo ske. Lægerne siger, at har du først fået én blodprop, kan du lynhurtigt få én lige efter. Men det fik jeg gudskelov ikke, for det var ikke en sygdomsblodprop, men en arbejdsskade.

Men når du ved, at det var en arbejdsskade, er det så ikke gambling at gå ud at give den gas igen, når du var tæt på at dø af det?

- Jamen, hvad jeg skal gøre? Jeg har jo stadig den energi og det drive, og der er så mange mennesker, jeg har lyst til at arbejde sammen med. Det er så givende, og når du får så meget, har du også meget energi at arbejde på. Det er jo det, jeg godt kan lide.

Sangerinden, der har stået på en scene, siden hun var 13 år, holder en pause. Ser lidt ud ad vinduet og kigger så direkte på BTs udsendte med de øjne, der ikke er blevet mindre klare med livet:

- Jeg var tæt på at dø for snart otte år siden. Jeg har lagt det bag mig og tænker ikke på det mere. Skal man dø, så skal man dø. Hvis ikke du har den holdning til tingene, så kan du ikke leve. Jeg kan ikke acceptere at leve et liv i angst eller med restriktioner på det, jeg er bedst til. Det jeg kan og elsker.

- Jeg er rock-mama. Det giver mig en tilfredsstillelse, som næsten er lige så stor som sex. Det er bare ikke noget med orgasme, men mere en udveksling af energier. Jeg har en fed ting kørende med mit band, og en fed ting kørende med publikum, og jeg er den, der står lige i midten. At blive elsket af masserne, når du står på en festival, og der er 30.000 mennesker. At mærke deres positive energi, at de synger med, og at de hujer og klapper. Det giver så meget energi, at jeg kan give tidobbelt igen, og det er uhyre sjældent, jeg går fra scenen og er sur eller ulykkelig, fordi det ikke er lykkedes. Når jeg står på scenen, har jeg ikke noget filter eller nogen distance. Jeg er ekshibitionist, for jeg er ikke bange for publikum eller for at give mig selv fuldt ud.

Hvad synes du om den kritik, der går på, at du ikke optræder efter din alder?

- Jeg synes, at jeg optræder min alder. Det her er min virkelighed og min personlighed. Jeg sidder i bikerboots, læderbukser og en ternet arbejdsskjorte, og jeg gider ikke blive gammel på den forventede måde. Ifølge normen burde jeg måske sidde med en korthårsfrisure, en lille titanium-brille og en lille fin nederdel med læg. Du får mig aldrig ned i sådan noget tøj. Jeg bliver aldrig en dame, for jeg er en drengepige, og det bliver jeg ved med at være, til jeg dør.

Det virker jo heller ikke som om, du er specielt gammel indvendig. Men du nærmer dig 60. Hvordan har du det med det?.

- Så! Jeg nærmer mig 58. To år i min alder betyder meget, siger hun med et stort grin og et tindrende glimt i øjet.

Så bliver Sanne alvorlig igen.

- Hvis du vil have det skidt med det, så får du det rigtig skidt, jo ældre du bliver. Jeg foretrækker at være glad og positiv i mit liv. Jeg har altid haft den livsfilosofi, at du skal give det til andre, som du gerne vil have tilbage. Og mit motto fik jeg allerede som 13-årig i hippietiden, da jeg lærte at meditere. Det hedder peace, love and understanding. Og det synes jeg stadig er en rigtig god idé.

- Du kan vælge at være bevidst eller vælge at være bevidstløs. Og hvis du gør det sidste, driver du bare med strømmen. Hvis man vælger at være bevidst, kan man tage ansvaret for sit eget liv. Og vi skal være parate til at se os selv i øjnene på godt og ondt.

- Jeg bliver 58 lige om et øjeblik og har fået masser af rynker, og det kan jeg jo ikke fjerne. Jeg bliver nødt til at skide på det. Jeg ville da gerne være ung og stram i flæsket og i bindevævet og alt det der. Men det er ikke virkelighed.

Har du skullet vænne dig til, at du forandrer dig fysisk?

- Det er klart, at du skal vænne dig til, at du hænger, og det hele falder sydpå. Jeg kan godt huske, da jeg fik mine første rynker, og jeg tænkte: Hvad fa’en er det, der sker. Nu er der så gået 15 år, og jeg ser ud, som jeg gør. Jeg kan intet gøre ved det. Jo, jeg kunne få nogle plasticoperationer, og jeg har da også tænkt tanken. Men jeg vil hellere være den, jeg er, og så stå ved det.

- Og jeg har jo stadig mine øjne - og mit hår, griner Sanne.

- Da jeg begyndte med Sneakers, havde jeg store bryster, og jeg kan huske, at jeg glædede mig til, jeg blev 30. Så jeg var blevet så gammel i branchen, at de ikke så mig som kvinde, men som sangeren, komponisten og performeren, og ikke som sexy, voluminøs Sanne. Jeg kan ikke acceptere, at alder skal være en forhindring for at træde op på en scene. Hvilket min karriere jo også har bevist, at det ikke er.

FAKTA: Sanne i 2014

Til næste år tager Sanne Salomonsen på den landsdækkende intim-turne´ ’Hjem’ med Nikolaj Steen, Annika Askmann og Morten Woods.
Her vil hun udelukkende synge sine klassiske ballader som ’Det’ ikke det du siger’, Hjem’, ’Overgi’r mig langsomt’, ’Efter festen’ og ’Hvis mig hvem du er’.

Turen indledes 27. februar i Portalen, Greve, og slutter (foreløbig) 3. maj i Glassalen i Københavns Tivoli.
Efter planen udkommer albummet fra turnéen sidst på sommeren.

Til efteråret tager Sanne på turné i Sverige med Mats Ronander og fuldt rockband.

FAKTA: Sanne før og nu

Sanne Salomonsen er født 30. december 1955 i København.

Hun er lillesøster til filmindkøber Steen Salomonsen.

Sanne debuterede som 13-årig i bandet Curled Edges og fik hovedrollen i musicalen ’Hair’ som 15-årig.

Sanne udsendte sit debutalbum ’Sanne Salomonsen’ som 17-årig, og sang bl.a. med Flair, Kansas City Stompers og CV Jørgensen, inden hun var med til at danne Sneakers i 1980.

Hun har også sunget i Anne Linnet Band med Anne Linnet og Lis Sørensen, og var med i Cowgirls sammen med Tamra Rosanes og Lis Sørensen

Sanne Salomonsen har medvirket i en række musicals. Blandt andet ’Touch’,’Godspell’ og Anne Linnets ’Berlin’.

Hun har dannet par med blandt andet Morten Kærså (Sneakers og Moonjam) og bassisten Bo Stief, og har været gift med den svenske guitarist Mats Ronander, som hun har sønnen Victor Ray (25) med. Hun kalder svigerdatteren, Maria og deres to-årige barnebarn for ’mine børn’.

Sanne udsendte sin seneste soloplade ’ Tiden brænder’ i 2011.

Læs også: