En sprudlende veloplagt Madonna leverede et af de - formentlig- flotteste rockshow nogensinde i Danmark. Men musikalsk set drukner det langt henad vejen i et overlæsset støjinferno.

Billedet er så oplagt, at det vel dybest set er for meget. På vej mod Storebæltsbroen lå dundersorte skyer som en tyk, truende voldemortsk skygge henover motorvejen. Regnen piskede. Det så ondt ud. Det er mørke tider. Europa knager i fugerne, mennesker flygter fra en krig, der breder sig mod nord.

Som sagt tusinder gange de seneste dage skal livet gå videre efter massakrerne i Paris. Også på koncertscenerne. Man famler efter lys - ikke bare lyset fra billygterne, der spejler sig i skiltene ved Ringsted, Sorø, Slagelse. Et lys med en antydning af løsninger og håb om en fremtid.

Og så pludselig et hul i skyerne over Fyn med samme form som et ben med et par højhælede.Tro det eller lad være.

Fire timer senere entrerede Madonna scenen i Jyske Bank Boxen. På et par meget højhælede.

Og som i Stockholm kommenterede Madonna et stykke inde i koncerten massakrerne i Paris forleden. Og spillede meget passende en kildrende, massiv  version af 'Ghost Town' fra 'Rebel Heart'. Vistnok for første gang på denne turné.

Madonna benyttede lejligheden til at sige fra overfor de, der efterfølgende har kritiseret hende for kun at tage afstand fra terroren i Paris.

'Jeg bekymrer mig om Syrien, Libanon, Afrika. Der er meningsløs vold og undertrykkelse i hele verden. Verden lige nu ser mørk ud, og det er vores opgave som kunstnere og mennesker at gøre, hvad vi kan for at finde lyset og kærligheden. Er I med Danmark?'

Forestil dig selv skriget i Jyske Bank Boxen.

Halvanden time tidligere havde Madonna begyndt sin koncert, omgivet af tolv dansere, udklædt som noget fra ’Game of Thrones’ med hvert sit kors.

Klassisk Madonna. Legen med religiøse symboler. Underkastelse. Dominans. Opgør. Sex som udfrielse.

Popdronningen kender sin betydning i 30 års rockhistorie. Og hun optræder med en selvtillid og selvfølgelighed, som kun de største kan slippe afsted med.
Tag bare titlen på andet nummer på scenen i Jyske Bank Boxen, ’Bitch I’m Madonna’.

Begge i øvrigt pænt sagt ligegyldige EDM-numre, hvor brutale beats og en house-bas, dybere end Marianergraven, blandes i et barberbladsskarpt elektronisk lydhelvede. Så var der mere rockbitch i den groovy ’Burning Up’ med en determineret Madonna på ond spade.

Sigende at 15 år gamle 'Music', som hun leverede i en glitrende pariser-cabaret iscenesættelse, klart fungerede som aftenens bedste dancenummer. Det er bare mere gennemført og skamløst catchy end de nye 'Rebel Heart'-numre.

I 2015 er Madonna mere kunstneren, der lader sig påvirke - end kunstneren der påvirker. Senest medvirker elektroniske vidunderdrenge som Diplo og Avicii og r&b-geniet Kanye West på albummet ’Rebel Heart’ fra 2014.

Men at fru Ciccone er rockmusikkens måske største kvindelige ikon er indiskutabelt. Hun har solgt 300 mio. plader. Her til aften var der så godt som udsolgt i Jyske Bankboxen i Herning. 14.000 billetter. Sidste gang, hun optrådte i Jylland, var der 80.000 i Horsens. I den den midtjyske sports- og koncertsal kunne alle se og ikke mindst høre Madonna. Der var skruet op, som skulle det kunne høres i Skagen og Padborg.

Man skulle små tre kvarter ind i koncerten, før en semiakustisk version af det gamle hit 'True Blue' skabte et break. Efter et af de mange sceneskift, som Madonna - og hendes iscenesættere - orkestrerer med samme selvfølgelighed som en klassisk dirigent sit orkester. Der fik hun den menneskelige hede ind på heden. Skabte fællessang, og videre i et andet hit 'Deeper and Deeper'.

En foruroligende flot og dragende version af 'HeartBreakCity' fortsat i 'Love Dont Live Here Anymore'. En frejdig drum'n'bass version af 'Like a Virgin' med en ualmindelig veloplagt Madonna, der lignede en sortklædt version af sig selv i den legendariske film 'Helt vild med Susan'.

Som show er Madonnas 'Rebel Heart Tour' lækkerhed med lækkerhed på. Scenografisk, videofilmene på storskærmene, tøjet. Cirque du Soleil'sk akrobatik. Snart er de sexede dansere asiatiske, snart hispanic, snart cowboys og cowgirls. Symbolik svøbet ind i et state of the art dansshow.

Det store består i at få det logistisk ekstremt komplicerede udstyrsstykke til at virke så legende let med den Madonna i centrum for sine mange dansere.

Så et flot sceneshow. Men det er som om, de muskuløst overlæssede beatexcesser spærrer for storheden i de stemningsfulde passager i musikken, hvor Madonna har lyttet til bl.a. Lorde. Jo, der var overgange, hvor de musikalske broer gik i ét med sceneshowet og blev en lille pulserende symfoni i sig selv. Som i passagen omkring superhittet 'La Isla Bonita'.

Og i 'Rebel Heart', hvor Madonna brygger bro fra sin egen fortid til moderne akustisk baseret sangskrivning i elektroniske klæder som hos en Taylor Swift.

Så jo, der var store musikalske momenter. Den følelsesfulde, dystopiske 'Ghost Town' - og mod slutningen Madonnas version af Edith Piafs 'La Vie en Rose', som har fået en ny betydning siden i fredags.

Jeg har set Madonna fem gange nu. Senest i Köln for et par uger siden. Sammenlignet med de to koncerter i Parken, var denne koncert i Herning med hele salen på første parket foran den enorme b-scene med afstand den største oplevelse. Ikke musikalsk. Balancen mellem tons og melodi er skæv. Men som show og statement med en løssluppen, tjekket unpolegetic rockbitch og popdronning, svingende sit popscepter.

Apokalypsen er næppe rykket længere væk efter Madonnas to timer i udkanten af Herning. Men hun er en inspiration for alle, der savner kraften til at stå op og stå på sit.

Madonna, Jyske Bank Boxen, mandag aften.

Sætliste

Iconic

Bitch I'm Madonna

Burning Up

Holy Water (Stump af 'Vogue')

Devil Pray

Messiah (Video mellemspil)

Body Shop

True Blue

Deeper and Deeper

HeartBreakCity

(Stump af 'Love Don't Live Here Anymore')

Like a Virgin

('Justify My Love' og 'Heartbeat' samples)

S.E.X. (Video mellemspil)

Living for Love

La Isla Bonita

Ghost Town

Rebel Heart

Illuminati (Video mellemspil)

Music ('Give It 2 Me' sample)

Candy Shop

Material Girl

La vie en rose (Oprindelig Édith Piaf)

Unapologetic Bitch

Holiday

I