Louis Johnson, tidligere medlem af funk-bandet Brothers Johnson og en meget eftertragtet bassist, som blandt andet spillede på Michael Jacksons "Billie Jean" og "Don't Stop 'Til You Get Enough", døde i torsdags (den 21. maj). Han blev 60 år gammel. Dødsårsagen er endnu ikke kendt.

Det skriver amerikanske Rolling Stone.

"I hele mit liv har jeg aldrig fået en del, jeg skulle spille. I den her verden er jeg lidt af en sjældenhed som bassist," fortalte Johnson Rolling Stone-journalisten Steve Knopper i 2013, mens denne arbejdede på bogen "MJ: The Genius of Michael Jackson". "Der er aldrig nogen, der har givet mig et stykke papir med noder; der er aldrig nogen, der har givet mig noget som helst at aflæse. De fortæller mig, 'Her er et nummer, spil, hvad du har lyst til.'"

Louis Johnson spillede med sin bror George i gruppen Brothers Johnson, og de begyndte karrieren med at være backing for Quincy Jones, før de i 1976 udgav deres debutalbum "Look Out", produceret af Jones. Den strøg ind på en førsteplads. Over de næste fem år scorede Brothers Johnson tre tophits på R&B-hitlisten: "I'll Be Good to You" (1976), et cover af Shuggie Otis' "Strawberry Letter 23" (1977), og kæmpehittet "Stomp!" (1980).

Deres version af "Strawberry Letter 23" blev senere brugt af Quentin Tarantino i hans "Jackie Brown".

På albummet "Light Up the Night" (1980) medvirkede Michael Jackson. Han var med til at skrive "This Had to Be", som han også sang kor på. Nummeret strøg ind på R&B-hitlisten, og det var samtidig et møde, der kom til at få betydning for resten af Johnsons liv.

Quincy Jones har fortalt om sin gamle ven: "Louis 'Thunder' Johnson var en af de bedste bassister nogensinde. Som et medlem af Brother Johnson brugte vi årtier af magiske øjeblikke på at arbejde sammen i studiet og turnere verden over. Jeg har betragtet Louis som et kernemedlem af mit produktionshold lige fra mine album 'Body Heat' og 'Mellow Madness' til deres egne platin-album 'Look Out for #1', 'Right On Time', 'Blam' og 'Light Up the Night', som jeg producerede, til Michaels solodebut 'Off the Wall'. Han var en kær og elsket ven og bror, og jeg vil savne hans tilstedeværelse og glæde hver dag resten af mit liv."

Efter at Brothers Johnson gik i opløsning i begyndelsen af 80'erne, blev Louis Johnson kendt for sit sublime basspil, som gjorde ham en eftertragtet studiemusiker. Johnson medvirkede som fast bassist på Michael Jacksons "Off the Wall" og spillede senere på "Thriller" ("Billie Jean", "Wanna Be Startin' Somethin'", "P.Y.T."). Derudover spillede han også på soundtracket "Give My Regards to Broad Street" af Paul McCartney og det storstilede stjernesamarbejde "We Are the World".

"Jeg tog 10 basser med og stillede dem frem, da jeg skulle indspille 'Billie Jean', og sagde til Michael, 'Vælg én'," har Johnson tidligere fortalt Rolling Stone. "Han valgte den med zebra-træ. Den bestod af 12 forskellige slags træ, forskellige lag. Den var mørkebrun og farvet og lys, og den lignede en tiger eller en zebra. Michael valgte den, fordi den lød godt. Jeg modificerede den. Jeg gjorde den ekstra hård og installerede ekstra magneter under pickupperne. Jeg gjorde alt, jeg vidste for at få den bedste lyd. Det er derfor bassen endte med at lyde sådan."

Johnson skrev også baslmelodien til Michael McDonalds hit-udgave af Leiber & Stollers "I Keep Forgetting". Den melodi blev senere samplet af Warren G og Nate Dogg til deres hit "Regulate".

Igennem sin karriere arbejdede Johnson desuden med Aretha "Franklin, Stevie Wonder, Herb Alpert og George Benson.

"Jeg havde adgang til alle musikere og kunstnere, fra Barbra Streisand over Paul McCartney til Michael Jackson," fortalte Johnson. "Det var ligesom en åben dør. Vorherre velsignede mig med det - jeg bad til Gud, og min bøn blev besvaret. Han sagde, 'OK, du har hele verden nu'. Hver gang jeg satte mig ind i en bil, kunne jeg høre mit basspil strømme ud af bilradioen ... Jeg var overalt. Jeg slap funken løs på alle."