Fantastisk koncert får næsten topkarakter

Der var lagt op til en af de helt store musikalske oplevelser, da Nanna Øland Fabricius, bedre kendt som Oh Land, skulle performe den anden af tre koncerter i DRs Koncerthus sammen med DRs Underholdningsorkester og DRs Pigekor.

Fredag aftens koncert var en udsat version af den koncert, som blev aflyst tilbage i starten af 2011 pga. travlhed fra Oh Lands side.

Men det gjorde måske ikke det helt store. For siden dengang er Oh Land strøget ind i endnu flere danskeres bevidsthed, og der er kommet lidt flere hits på repertoiret. Og derfor lidt flere sange at synge med på for det fremmødte publikum.

Åbnede som blomst

Men selvom Oh Land er blevet godt og grundigt landskendt, så er det altid en udfordring at spille for et siddende publikum. Specielt når publikum sidder i DRs Koncerthus, hvor det ikke altid er høfligt at rejse sig op af sædet, man kunne jo blokke udsynet for personen i habitten bagved.

Men det var naturligvis ikke habbitfolket, der var mødt frem fredag aften og kunne se scenen fyldt med et Underholdningsorkester og Pigekor klædt i helt hvidt vente, inden Oh Land i form af en lukket blomst blev ledt på scenen. For derefter at åbne sine kronblade og synge den smukke ’Perfection’ fra det selvbetitlede album ’Oh Land’.

Alt sammen mens de mange strygere og horn gjorde deres for at danne grund i electropop numrene, og Pigekoret lagde en lækker og blød baggrund til Oh Lands flotte stemme, der kom godt til sin ret i den smukke akustik i Koncerthuset på Amager.

Alene med 100 personer omkring sig

Oh Land, der også havde eget band med på scenen i form af en omgang trommer, keyboard og korsanger, blev taget rigtig fint imod af publikum i den næsten helt fyldte sal i Koncerthuset.

Også andet nummer ’Break the Chain’ blev taget godt imod. Og det fungerede rigtig godt med Pigekorets og Oh Lands samspil. De mange piger skiftede udgangspunkt i salen efter hvert nummer og enkelte gange også under numrene. Det gav et godt liv i en koncert, hvor Oh Land ellers var i centrum og til tider lidt alene på scenen, selvom hun var omgivet af noget der minder om 100 personer.

Men det var i mange tilfælde også med til at give en god følelse af intimitet. Specielt når Oh Land, der har en fortid inden for ballet, gav prøver på sine danseevner.

Disney-opera

Her føltes det ofte, som om man sad midt i en teaterforestilling. Den følelse blev hjulpet godt på vej af den meget nøje planlagte scenografi, som både Oh Land, band og Pigekoret stod udlevede.

Mange gange føltes det helt magisk, og man blev revet rigtig godt med, så tid og sted forsvandt fuldstændigt. Hvilket bedst kom til udtryk i den flotte scenografi, gode lyd og i det hele taget de fantastiske omgivelser, som Koncerthuset giver.

Det var, som man var fanget i en Disney-opera, hvor alt var rigtig flot instrueret, men samtidig også eventyrligt, storslået og fantastisk.

Publikum opfordret til at danse

Men et af de store minusser ved koncerten var også et af de helt store plusser. For det fremmødte publikum vidste ikke helt, hvordan de kunne tillade at opføre sig. Det kom bedst til udtryk ved, at Oh Land, der var meget opmærksom på uden for scenen, flere gange måtte opfordre og endda sige til de fremmødte, at de godt måtte synge med, klappe, rejse sig op og danse.

Det tog en god del af koncerten før det budskab var sivet helt ind. Men så var stående klapsalver også mere reglen end undtagelsen. Specielt ved nogle af de store hits som Nanna Øland Fabricius har skabt under Oh Land-navnet.

Det skete bl.a. under hits som ’Speak Out Now’ og ’White Nights’, hvor Oh Land, der flere gange under koncerten skiftede tøj, ja næsten kostume, selv farede rundt på scenen, op ad trapper og kommunikerede med de blandt publikum, der gav mest tilbage bl.a. ved at synge med og danse.

Oh Land over alt

I det hele taget var det en meget aktiv Oh Land, der flere gange var over det hele på scenen og bl.a. spillede på forskellige instrumenter.

Desværre var det ikke alle på scenen, der var lige fremtrædende. For de mange strygere og horn i Underholdningsorkestret kom ofte ikke rigtigt til deres fulde ret. Og ofte blev de overdøvet af beatet. Hvilket var rigtig ærgerligt, da det var en stor del af hele konceptet.

Men det var stadig en super aften i selskab med Oh Land, der fik hele salen op at stå under de sidste par numre og modtog en enorm hyldest efter det sidste nummer ’Frostbite’.

Så selvom det ikke var en helt perfekt aften, var det stadig en smuk og flot koncert, der flere gange var helt magisk!