***

(Tre stjerner)

Adam Lambert er en fantastisk sanger. Det beviste han ved sin koncert mandag aften i Falconer Scenen, som han gjorde det sammen med Queen for lidt mere end et år siden i Herning. Men det i sig selv var ikke nok til at gøre to timers popextravaganza på Frederiksberg til en stor oplevelse. Dertil stak det teatralske show i alt for mange retninger.

Lambert er en af de gode historier for de af os, der ikke tilhører en af denne verdens menneskefjendske, fundamentalistiske religioner.

Efter en trist barndom, isoleret med sin spirende homoseksualitet og senere en livstruende fedme, blev han endelig anerkendt af sin familie - og blev som 27-årig i 2009 nr. 2 i American Idol. And the rest is history.

Adam Lamberts overdådige vokal har elastisk spændvidde. Det lyder som om, han nærmest leger med sin tenor og de mange oktaver, han kan vikle den rundt om. Han kan samme trick som sit forbillede Freddie Mercury; synge mere end en tone på en gang. Synge med sig selv, kan man vel sige. Og med tyngde selv i den højeste diskant.

Imponerende lød det, uanset hvor meget hjælp, Lambert måtte have fået af teknikken i Falconer. Selv i et bombastisk lydinferno, skabt af Lamberts sonisk svulmende band.

Selvfølgelig fik vi Lamberts hits, bla. 'Ghost Town', båret af en god melodi.

Men sange som  'Another Lonely Night', 'The Light' og 'The Original High' lyder som tværsummen af Aserbajdsjans bidrag til Melodi Grand Prix de senere år. Et konglomerat af det bedste i den svenske Max Martin-tradition i tidstypisk ansigtsløs EDM iscenesættelse. Med keyboardspiller og musical director Peter Dyers mange laptops i centrale roller.

Det ville gøre sig i en club - eller i et dancetelt på en sommerfestival, men virker mest som overtrænede, steroide lydmuskler i en rockkoncert som i Falconer i aften.

Nu er det ikke Lamberts ærinde at fortælle historier fra sjælens inderste kerne i et low-fi halvakustisk lydbillede, og fred med det. Men de mere intime øjeblikke som en coverversion af Tears for Fears' teenageangst psykodrama 'Mad World' og til dels 'Underground', klædte både Lamberts vokal og hans fortælling gevaldigt.

Som hans cover af Pinks attitude-sang 'Whataya Want From Me' kunne have gjort, hvis det ikke var blevet kørt over i det massive lydtryk, som en anden forvildet kat på en landevej.

Bedst var det i en rock'n'roll sekvens med bl.a. Brian Mays og Lambert fælles komposition 'Lucy' med guitaristen Adam Ross i Mays rolle som fabulerende lyrisk guitarman. Der var både bund og pigtråd.

Den manglende tyngde i de mange dance-numre blev sat i relief i den sidste del af koncerten, hvor bandet spillede de tre sange, Lambert har skrevet sammen med hhv. Nile Rodgers, Avicii og Lady Gaga. Her mærkede man for alvor det, der adskiller den klassiske funk-disco fra den elektronisk baserede. Dybde, swing. Og igen med Adam Ross i en bemærkelsesværdig rolle som Rodgers' dubleant med den vuggende rytmeguitar.

Til sidst et par funky ekstranumre, rundet af med en alt for forceret version af Queens 'Another One Bites the Dust'.

Som performer er Lambert 100 pct. i kontrol. Et antal tøjskift - tre ifølge ledsageren - og et blitzende sceneshow skabte billedet af en Las Vegas-figur. Selv i de monologer, hvor han blev lovlig lang i spyttet, var den skuespiluddannede sanger i kontrol.

Han talte en hel del om at leve ligeværdigt, noget af i det et temmelig uhøvisk sprog, der ville give selv syngepigerne på Bakken deres ungpigekulør tilbage - Lambert, din slambert! Og en del små hints til dagens store historie i rockbrancen, Beyonces nye album 'Lemonade'.

Faktisk var Lambert så meget i kontrol, at det blev for meget. Næste gang, han tager på turné burde han vælge side. Sanger eller musikalsk rugbyspiller.

Adam Lambert i Faconer, mandag 25.04