****

(Fire stjerner)

Kristian Leth har aldrig skullet bevise, at han kan det med ord og musik. Som forfatter og sanger i supermusikalske The William Blakes er den på plads. Men på sin solodebut Hjemad fra 2012 var det første gang, at Kristian Leth skulle kombinere det to ting. Og for en af sin generations intellektuelle var der lagt faldgruber ud på hans vej.

På Fremmed Land følger han ganske overbevisende op på debuten og forstår at kombinere samfundskritik, poesi og gode melodier.

Man kan ikke kalde Kristian Leth en protestsanger på Fremmed Land, hvor livsfortællingerne er omdrejningspunktet. Det kan være små eksistentielle betragtninger eller direkte referencer til virkeligheden, som i Den Nat, der tager udgangspunkt i den dag, da flygtninge bevægede sig ud på de danske motorveje. Eller i sangenDanmark, hvor sangskriveren føler sig udnyttet og forladt. Sangene løfter sig videre op fra virkelighedens udgangspunkt og stiller de universelle spørgsmål. Det sker i de ambitiøst drejede sangtekster, der også bliver noget ordfyldte.

At Fremmed Land undervejs bliver en anelse fortænkt i sin konstruktion er næsten uundgåeligt, men her kommer en række skridsikre og poetiske melodier på banen, som giver sangene varme og dynamik. Her spilles med et solidt overskud, og Kristian Leth gør det hæderligt som sanger med en tilbageholdt og melankolsk klang i stemmen, der lyder harmonisk i den drømmende En Joke.

Fremmed Land er et kærkomment indspark til den danske sangskrivning, hvor musik og ord forenes på en ny og troværdig måde.

Kristian Leth: Fremmed Land, CD / ArtPeople