Hemmeligheden bag koncertaktuelle Adeles enorme succes kan meget vel være, at der ikke er nogen

I aften indtager verdens mest populære sangerinde Forum i København. I morgen gælder det Jyske Bank Boxen i Herning. Den 25-årige Adele Laurie Blue Adkins fra det nordlige London er helt uden sammenligning den bedst sælgende musiker i dette årti. Eksperter spørger sig selv: ’Hvad er hemmeligheden?’. Spørgsmålet er, om der overhovedet er en hemmelighed.

Da Adele i oktober udsendte singlen ’Hello’ fik You Tube mere travlt end nogensinde i sin ti-årige historie.

Med godt over en mia. visninger er videoen den mest sete nogensinde på You Tube. Det tog kun to måneder at nå dertil.

Albummet ’25’ har solgt 25 mio. eksemplarer - vanvittigt mange i 2016.

Tilsyneladende kunne Adele have udsendt en single, hvor hun bræger som et elskovssygt får med halsbetændelse og alligevel fået et hit. Publikum havde tydeligvis savnet Adele.

Der findes et klassiske princip i showbiz, ’Leave them wanting more’.

Men Adeles pause fra scenen efter 2011-turnéen, der bl.a. bragte hende til København, er næppe udtænkt på et PR-bureau.

Hun er blevet mor i mellemtiden. Har kæmpet med stemmeproblemer, der bl.a. betød, at hun måtte udsætte en USA-turné.

Mange bruger prædikatet ’naboens datter’ i forsøget på at nærme sig en forklaring på Adeles succes. Måske er hun tættere på end som så.

Ikke som de andre stjerner

Adele ér sit publikum. Hun er i øjenhøjde, når hun åbent fortæller om sine personlige problemer - som sin vægt. Adele er en people’s person.

Hun er ikke glansbillede. Ikke urimelig sexet som Beyoncé, hun danser ikke rundt på scenen, omgivet af dansere i triatlon-form. Ingen hyppige tøjskift som Lady Gaga og Madonna.

Intet surrealistisk fuck-jer-alle-sammen-og-gerne-mig-med-nu-I-er-i-gang-show som Miley Cyrus. Eller nedkølet pop-coolness som Taylor Swift.

Ingen postuleret woman power ellerattitude. Ingen selviscenesættelse. Adele er både stærk og sit eget feminine selv, og hun står ved sine skygger og dæmoner.

’Skidt i bukserne

Ved turné-premieren i Belfast, Nordirland, i februar fortalte Adele at hun ’havde siddet på lokum hele natten og alligevel skidt i bukserne af nervøsitet.’

Da hun i 2011 optrådte i Store Vega introducerede hun et nummer med en historie om en veninde, der simpelthen var så ’f***ing’ sød, at det var ’f***ing’ irriterende.

Medmindre et mirakel indtræffer, vil Adele stå støt og næsten moderligt favnende midt på scenen i Forum i aften og i Jyske Bank Boxen i morgen. Hun ikke bare værdsætter, men har brug for den tætte kontakt med sit publikum, og har derfor nægtet at tage på stadionrock-turné, der ellers kunne give to-tre, måske fire gange så stor omsætning som den igangværende.

Alene dét siger noget om hendes styrke. For som pladebranchen er skruet sammen version 2016, ville en Adele-turné med hendes beskedne produktionsudgifter kunne sætte indtjeningsrekorder. Det bliver uden fru Adkins fra Tottenham.

Hvis der er en hemmelighed bag Adeles usædvanlige succes, er det måske, at der ikke er nogen hemmelighed. Hun er fuldstændig som os andre, smuk og grim og fuld af kontraster. Og udstyret med et overjordisk sangtalent.

4 (andre) grunde til Adeles succes

 

Den åbenlyse: Adeles stemme, der spænder over et par oktaver. Hun har droppet cigaretterne. Det har kun forbedret hendes stemmes omfang.

Følelsen: Adele udtalte i et interview for et halvt år siden, at hun kun har ét ufravigeligt krav til sin musik. Det skal få hende til at græde, når hun hører den første demo. ’Hello’ er ikke stor kunst, men det det rammer direkte i hjertet.

Genkendelighed: Adele giver folket, hvad det forventer. ’25’ er langt hen ad vejen indspillet efter samme formular som ’21’. ’25’ er et popabum, men det lyder ikke som moderne pop. Alle instrumenter på pladen er genkendelige, det er ’autentisk’ analog soulet pop. Ingen hip hop- eller elektronisk indflydelse. Over hovedet. Ikke at Adele ikke vil være moderne. Hun er bare ligeglad. Før indspilningen af ’25’ havde Adele f.eks. aldrig hørt om den svenske producer-legende Max Martin.

Umulig at sætte i bås: Omtrent halvdelen af de 25. mio. solgte eks. af ’25’ er solgt i USA, hvor den strengt konceptstyrede radio i disse You Tube-tider faktisk stadig er den største reklamesøjle for musik. Adele er den største såkaldte ’crossover’ succes i nyere tid. Singlen ’Rolling in the Deep’ passede ind i hele 12 radioformater - fra latin, hip hop og R&B til rock. ’Rekorden’ indtil da besad bl.a. Michael Jackson med sølle fem formater.