Janet Jacksons bror Michael er ikke længere iblandt os. En banal konstatering, der Ikke ligefrem hører til i kategorien ’breaking news'.

Ikke desto mindre faldt aftenens absolut største bifald i Falconer, da videoen til ’Scream’ rullede over storskærmen. Og igen da Janet viste barndomsbilleder af sig selv og Michael sammen. Janet og Michael indspillede ’Scream’ og optog den grotesk dyre video (45 mio. kr) sammen i 1995.

Det siger noget om Michaels arv og om, hvor meget han fylder i moderne pophjerter. Måske siger det også noget om familien Jacksons placering i den globale bevidsthed. Med Kennedy’erne som det politiske modstykke er Jacksons det nærmeste, man kommer en amerikansk, royal familie.

Janet var i en periode et af USA’s største dance navne, men hun har aldrig fået det helt store gennembrud i Danmark. Der var da heller ikke udsolgt i Falconer.

Det startede med videoen fra ’Miss You Much’, tilegnet København. Tak for det, Janet. Ind på scenen den 45-årige Janet iført smart korthårsfrisure, stram hvid t-shirt, sorte jeans og en god portion bling-bling. Den første del af showet helliget den skarpe del af Janets repertoire med sangerinden hårdt dansende i front.

Piskesmælds kompromisløse, præcise Janet-hit som det i øvrigt super originale ‘Nasty’, ‘Feedback’,‘Miss You Much’ og ‘state of the art’ swingbeat-klassikeren ‘Control’. Swingbeat - et 80er/90er-fænomen med producerduoen Jimmy Jam og Terry Lewis som chefstrateger, der fusionerede hiphoppens hårdhed med R&B’s softness.

Svedigt som i klodens indre og Janet selv, der sluttede koncerten som Miss wet t-shirt, gennemblødt fra top til tå. Jeg vil ikke afvise, at det rykkede i fødderne på de, der er vokset op med Janet på dansegulvet. Men det var samtidig FOR skabelonagtigt maskinelt og upersonligt for noget, der giver sig ud for at være en koncert.

Symptomatisk nok stammede koncertens mest personlige udtryk fra et klip fra filmen ’Why Did I Get Married’, hvor Janet spiller en svigtet, meget vred kvinde med ondt i kærligheden.

Måske er det rette ord for det nedbarberede show minimalisme. Eller ’tilbage til rødderne’. Det virkede bare ikke sådan. Med et totalt nedbarberet lysshow, storskærms videoshow, som lignede noget, der kunne være produceret i en teknologitime i Folkeskolen – med al respekt for den hårdt arbejdende lærerstand – tænker man nærmere ’discount disco’.

Også fordi Miss Jackson tog sig nogle artigt lange pauser indimellem. Det ville langt fra være fair at sammenligne med koncerten med Whitney Houston for et år siden. Janet synes at være ved sine fulde fem og i god form. Men så alligevel. Hun var vel på scenen omkring 80 pct. af tiden.

Det blev bedre, da Janet tog en puster med ballader som ’Nothing’, ’Come Back To Me’ og ’Let’s Wait’. Bortset fra at det var tydeligt – i hvert fald i ’Come Back To Me’ – at der kørte et præindspillet track i baggrunden. På et tidspunkt stoppede hun med at synge, mens sangen fortsatte.

I den sidste del af showet fandt Jackson omsider sammen med sit publikum. Numre som slagsangen ‘Escapade’, ‘All For You’, det genialt smart producerede ‘That’s The Way Love Goes’, nævnte ‘Scream’ og 'Rhythm Nation' skabte fest på gulvet. Men det var ikke nok til at man gik hjem med fornemmelsen af en fuldfed koncertoplevelse.

Janet Jackson, Falconer Salen, søndag