Klovneri, festværkeri og gøgl

Min datter på fem ville have elsket det: Der var det hele, og alt i kvalmende mængder, balloner, lyserøde højhælede sko, Hello Kitty outfit, ultra neonfaver i alle nuancer, mobiltelefoner, dukker, bamser, smileys, plasticblomster, en hest i guld, dansere i tusindevis, -sådan føltes det -, og tilmed i nuttet kattekostume. Ingen tvivl, min datter på fem ville have elsket det ligesom hendes lidt ældre medsøstre gjorde det i stimevis under aftenens børnefødselsdagslignende mareridt af en blanding mellem kostumebal, gymnastikopvisning, talentshow og danseforestilling og blinkende videoskærme, der hamrede løs samtidig med alt det andet, der uafbrudt foregik på scenen.

Men hvor blev musikken af? Den blev fuldkommen kvalt i to timers meningsløs kulørt cirkus. Så kan med nogen ret hævde, at det var blot en fordel, med tanke på den candyfloss-kvalitet de fleste af den 30-årige amerikanske Katy Perry sange besider, men ret beset var det jo en koncert, som publikum have betalt op til 900 kroner for at overvære, og ikke en børnefødselsdag fra helvede.

Se billederne fra koncerten:

katy

Temafest

Koncerten var delt op i syv afdelinger med hvert sit tema og mellem temaerne var den amerikanske sangerinde så under scenen for at skifte tøj, mens en video eller noget andet blev vist på de tre skærme, hvoraf den miderste var trekantformet. Den gigantiske Katy Perry-turne, der gjorde stop nummer 126 i aftes i Herning, har nemlig fået navnet Prismatic World Tour, hvorfor der var trekanter (og pyramider?) ved hver en given lejlighed. Og dem var der mange af.

"Fødselsdagen" startede således med superhittet "Roar," hvor vi fik banket prisme-temaet ind med grødskeer. Sangen er da også en af sangerindens bedre og alt i alt var åbningen noget af det mest vellykkede. Her var man endnu ikke heller nået at blive træt af al den kåde staffage. Her var der eksempelvis dansende indianer?-krigere med sværd i alle farver og nuancer og Perry bar en kort kjole med lys der skiftede og faktisk var mere elegant end den lyder.

Der går tre fire numre før man ser, at der rent faktisk er et band med som bærer noget der til forveksling kunne ligne rigtige instrumenter. Bandet bliver ganske enkelt i anden afdeling hejst op fra gulvet.

Hesten var et højdepunkt

Næste tema er det egyptiske tema, som er ganske imponerende. Det starter naturligvis med kæmpe hittet "Dark Horse," som delvist er blevet berømt på sin usædvanligt flotte video, der netop foregår i en slags fantasiversion af det gamle Egypten. Imponerende er guldhesten, hvorpå sangerinden sidder, som alt andet kommer op af et hul i scenen. Hesten bliver en slags højdepunkt i koncerten. Jeg kunne have ønsket mig, at det var en håndfuld af sangene, der var højdepunkter, men det var det ikke. Således bliver den kendte sang "I Kissed A Girl" en del af det egyptiske tema, hvilket virker temmelig langt ude. Sangen ender dog i en dejlig råhed, der står i behagelig kontrast til den megen popklister.

Rædselsfulde katte

Herefter fortsættes over i et rædselsfuldt katte-tema, hvor man synes, at have lånt kostumerne fra musicalen Cats og danserne hopper sammen med aftenens hovedperson rundt i forede kattekostumer med svingende haler og hvæssede klør. Igen uden nogen som helt mening eller sammenhæng. Katy Perry optræder dog i et Hello Kitty-lignende kustume. Her er igen noget genkendeligt til de unge piger i salen.

Derefter er det en såkaldt akustisk afdeling, vi skal igennem, hvor bandet stiller op ude blandt publikum. Men selvom Katy Perry spiller på en akustisk sølvguitar og siger en masse pænt om Danmark, afslører denne afdeling mere end resten, hvor spinkle sangene er. De tåler på ingen måde at blive rippet, selvom forsøget er prisværdigt.

En stol i en lagkage

Vi skal igennem en discoteksafdeling og et hyper-neon-tema inden vi omsider er nået til ekstranumrene, som uvist af hvilken grund består af en happy birthday-sang. En pige fra publikum bliver hentet op på scenen for at sidde i en kongestol, der forvandles til toppen af en lagkage, hun er nemlig så heldig/uheldig at have fødselsdag i dag, nej ikke i dag, men i denne måned. Tja.. Det hele ender med fyrværkeri og sangen "Firework."

Omsider var det slut. - Tak for det.

Katy Perry koncert, Jyske Bank Boxen, Herning. Gaffa giver to ud af seks stjerner.

Artiklen er oprindeligt publiceret på gaffa.dk