I USA har onlinestreaming kostet de fleste hi-fi butikker livet. Mange frygter at det også betyder musikkens død. I hvert fald når det gælder lyden.

’It’s better to burn out than fade away’, synger Neil Young i ’Hey Hey, My My (Into The Black)’. Spørger man den gamle fuldtids rocklegende og deltids lydingeniør, er rockmusikken ved at brænde ud - når det gælder lyden. Derfor har han forsøgt at redde vores alle sammens musikører. Han og et par medinvestorer ville markedsføre deres egen iPod-konkurrent, en lille Toblerone-formet tingest ved navn ’Pono’.

Den skulle bare lyde så meget bedre end både iPod, -Pad og -Phone. Men de første anmeldelser har været lunkne. Og tilbage står stereoanlægget måske som den eneste redning for den gode gamle hi-fi-lyd.

Når det gælder populærkultur og ikke mindst udviklingen indenfor de apparater og gadgets, vi bruger til at formidle kulturen, har USA - og Japan - i årevis været lokomotivet.

Skal man tage udviklingen i USA som en ledetråd, så går ikke alene cd-butikkerne i Danmark, men også deres ’bødler’, iTunes og kompagni, en hård og iskold tid i møde.

Først tog cd’en livet af vinylpladen. Så blev cd-salget nakket af iTunes. Og nu er det iTunes og andre download-ordningers tur til at blive kørt i sænk af en langt billigere hær af streaming-service firmaer som Spotify og Wimp, hvor du hver måned kan lytte til millioner af nye sange for et beløb, der svarer til prisen på et enkelt album på iTunes.

Mens cd-salg og download-salg i USA i løbet af det seneste år er styrtdykket med hhv. (yderligere) 22 pct. og alarmerende 12,5 pct., så er antallet af streamede sange og album eksploderet med hele 35 pct.

Artisterne kæmper

Men selvom butikkerne lider og artisterne kæmper en brav kamp for at tjene noget som helst på deres kunst, så mener mange, at sagens virkelige tabere er lytteren.

Ifølge førnævnte Neil Young er lydkvaliteten på en iPhone og iPad nemlig op til 80 pct. ringere end den oprindelige studielyd.

Og dét er en mening, der deles af en af de få tilbageværende hi-fi-butiksbestyrere i USA, Michael Grieux, der driver ’Sound Advantage’ i staten Michigan. Selvom salget af lyd-anlæg og -udstyr, ifølge statistica.com overraskende er steget 18 pct. i USA siden 2012, betyder det ikke bedre lyd, når lydkilen er en gadget, mener Grieux.

Misser magien i musikken

- Alt for mange musikfans misser magien i musikken ved at lytte til en alt for ringe gengivelse på deres smartphones eller dårlige pc-højtalere. Og det værste er næsten, at de ikke ved bedre. De tror simpelthen, at musikken skal lyde sådan, siger Michael Grieux.

Og vores egen hjemlige producer, Chief One, der har indspillet album med både Sanne, Bamse, L.I.G.A. og Big Fat Snake, forstår godt den holdning.

- For mange drejer det sig mest om at have så mange sange som muligt på deres telefon. Men hvem har brug for 10.000 sange. I stedet burde de måske reducere antallet til 1.000 og få det hele i en langt bedre opløsning, siger Chief One, der godt vil dele studielyden med så mange som muligt.

Og ifølge Bjarne Lippert, der er presse- og salgschef for Dansk Hi-Fi Klub er dén drøm slet ikke umulig.

- Den anden dag lyttede jeg til ét af vores nye systemer (som kan afspille streaming) til bare 4.000 - 5.000 kr. Og jeg tænkte ’wow’. Det er nemlig slet ikke så dyrt, og springet op til rigtig god lyd er slet ikke så dyrt, som mange måske tror, siger Bjarke Lippert.

I modsætning til både Neil Young og Michael Grieux er Hi-Fi Klubbens salgschef ikke så pessimistisk overfor streaming og smartphone-gengivelsen.

- Hvis man tror, at én lille iPhone med en lille-bitte højtaler sluttet til kan skabe hi-fi, tager man selvfølgelig fejl. Men hvis man blot kobler sin computer eller smartphone til en forstærker og nogle ordentlige højtalere, så kan det være svært selv for sådan én som mig at høre forskel. Og efter både Spotify og især Wimp har opgraderet til bedre lydkvalitet, så er streaming heller ikke ringe, siger Bjarke Lippert.

Men hverken hi-fi-klubbens lille stereoanlæg eller selv den bedste streaming-service kan følge med Sound Advantage’ stereo-flagskib fra firmaet McIntosh.

Hele dén herlighed koster nemlig 72.000 dollar - en lille halv million kroner. Men så lyder det altså også som om, man selv er til stede i studiet, hvor musikerne står lige foran én.

Samler på vinylalbum

- Hi-fi entusiaster i USA er efterhånden en truet dyreart. Men der er stadig de få, der giver sig tid til at lytte, og de endnu færre, der har råd til dette anlæg. I stedet for kunst eller racerbiler samler de på vinylalbum. Så vil de have noget ordentligt at spille det på. Og når vi er oppe i den her prisklasse, så taler vi ren Ferrari, siger Michael Grieux.

Men i det hjemlige hi-fi-hav mener Bjarke Lippert ikke, at det vil gå så galt, at ægte hi-fi kun bliver for millionærer.

- I hele Skandinavien har vi altid haft en tradition for design og god kvalitet. Og selvom mange før har lyttet til de dårlige MP3-filer, så er den gode lyd på vej tilbage. Og det behøver bestemt ikke at koste en bondegård, siger Lippert, der sammen med firmaet snart åbner sin hi-fi butik nr. 100 i Skandinavien.