Kunstner: The Tremolo Beer Gut
Titel: Under the Covers with...
Udgiver: Crunchy Frog/Playground

Den blev til tilbage i de tidlige 50’ere, surf-musikken, da folk som Duane Eddy og Link Wray vred guitarstrengene på frenetisk vis. Men den første sande surf-rocker var nok Dick Dale, som Quentin Tarantino gav en genfødsel i 90’erne ved at inkludere hans ’Misirlou’ i ’Pulp Fiction’-filmen.

Det banede vejen for en flok bands, som videreførte surf-genren – navnlig det fortrinlige San Francisco-band The Mermen, der allerede havde ligget og rumsteret i undergrunden. Finland fik i 90’erne Laika & The Cosmonauts, og i 1999 stak The Tremolo Beer Gut fjæsene frem herhjemme.

Bandet var et sammenrend af folk fra Tothe International, THAU og Johnnies Sykel, samt engang Sune Wagner, som dog nu fokuserer fuldt ud på Raveonettes. Det var og er altså ment som en slags uforpligtende legestue, og det er denne opsamling af coverfortolkninger utvivlsomt også.

Muzak med få undtagelser

I pressematerialet lægges der meget vægt på, at Tremolo Beer Gut aldrig har været til at sætte i bås og har sprængt rammerne for, hvad man kan inden for surf-rockens rammer. Dét er dog svært at høre ud fra disse knap tre kvarters regelrette ”surficeringer” af mere eller mindre obskure sange.

Fraset de få steder, hvor de fire herrer byder ind med en ny og interessant vinkel, hæver tilforladelighederne sig aldrig over uinsisterende muzak. Undtagelserne tæller dog den hysteriske udgave Beta Satans ’Rave Kenneth’, som faktisk får nyt liv i disse simple rammer.

Og Beach Boys’ ’Pet Sounds’ og Duane Eddys ’Because We’re Young’ lunter begge pænt af sted, så man nemt kunne narres til at tro, at de blev fremført af idolerne i The Ventures.

Samtidig er det med Superheroes’ ’Turn Me Up’ ganske fornøjeligt at høre, hvor dystert en Thomas Troelsen-sang egentlig kan lyde.

Uoverkommeligt kedeligt

Hist og her dukker lidt ekstra instrumentering op; om det er så er theremin (sikkert i idolet Joe Meeks ære), kastagnetter eller farfisaorgel. Mest stemningsfuldt fungerer det i den ildevarslende fortolkning af The Mopeds’ ’Deep Under the Chinese Snow’ mod slut.

Men overordnet set er det altså umådelig svært at begribe, hvad man skal bruge denne flade kollektion til – hverken Kraftwerk, Depeche Mode eller Tom Waits vinder noget ved at blive kørt igennem surf-kværnen, og Sonic Youths ’Death Valley ’69’ var spøgelsessurfet nok i forvejen.

Ingen tvivl om, at The Tremolo Beer Gut kan sætte en fest i gang med deres koncerter, men på plade kommer deres bedagede surf-rock altså hurtigt til kort. Og når man så endda skal fordøje den i doser på 45 minutter ad gangen, så bliver det nærmest uoverkommeligt kedeligt.

Man kan opleve The Tremolo Beer Gut i København, Aarhus og Aalborg, når de over den næste måneds tid giver fem koncerter på udvalgte steder.

TRACKLISTE
1. Every Minute Alone (WhoMadeWho)
2. Das Modell (Kraftwerk)
3. She Said (Jon Spencer Blues Explosion)
4. Rave Kned (Beta Satan)
5. Le Jacquet (First Floor Power)
6. Useless (Depeche Mode)
7. Because We’re Young (Duane Eddy)
8. Danube Incident (Lalo Schifrin)
9. Pet Sounds (The Beach Boys)
10. Johnnies Sykel Intro Theme (Johnnies Sykel)
11. 8 Times the Pain (Blue Phantom)
12. Midtown (Tom Waits)
13. Turn Me Up (Superheroes)
14. Damn Right (Tothe International)
15. Las Vegas (THAU)
16. Deep Under the Chinese Snow (The Mopeds)
17. Death Valley ’69 (Sonic Youth)