*****

(Fem stjerner)

Som supplement til biografien 'Born to Run' udsender Bruce Springsteen albummet 'Chapter and Verse' med fem ukendte numre og en stribe klassikere.

»Et eller andet sted i det middelmådige udvalg af numre på en almindelig søndag aften i det herrens år 1956... BLEV REVOLUTIONEN SENDT DIREKTE PÅ TV!! Lige under næsen på vogterne af det ISIS, der, hvis de havde vist, hvad det var, de var ved at lukke ud, ville have tilkaldt det nationale Gestapo for at LUKKE DET LORT NED ... eller ... HYRE DET MED DET SAMME!!«

Sådan lyder det ifølge magasinet Vanity Fair i Bruce Springsteens nye biografi 'Born to Run', der udgives verden over på tirsdag. Bossen beskriver såmænd bare øjeblikket, da han første gang så Elvis Presley på tv.

Hverken verden i almindelighed, eller Springsteen specielt, har været den samme siden.

Ild i stereoanlægget

Uden ligefrem at bringe ISIS eller Gestapo i spil, skete der noget lignende 19 år senere, da jeg første gang hørte Jan Sneum spille 'Born to Run' i radioen og dermed sætte ild til mit Philips stereoanlæg.

I en verden af lektier, indre teenagetacklinger og benspænd på det lokale stadion, og en indeklemt lillebys jantelov, trængte Steven van Zandts monumentale guitarriff og Springsteens stærke vokal igennem uden filter og glamrockironi.

Manden sang jo med patosspeederen i bund om at dø sammen med Wendy i et evigt kys. Med ordene om at komme væk satte han ord på en drøm, der indtil videre ikke rigtig selv vidste, hvad den gik ud på.

Godt nok skulle det tætteste min tregears Puch kom en 'suicidal machine' blive en tur i en grøft efter en klassefest, men flammen fra New Jersey har i varierende grad ulmet og brændt siden.

Skal man være nørd for kunne bruge Springsteens nye 'opsamlingsalbum'  til noget? Ja, det hjælper. Men nye fans kan også begynde her. Albummet, der følger udgivelsen på tirsdag af biografien 'Born to Run', består af fem hidtil ukendte Springsteen udgivelser. Resten er en slags greatest hits, der samlet fortæller sin egen biografiske historie.

Den Amerikanske Sjæl

Det er dog vel at mærke langt fra den ultimative musikalske Springsteen opsamling. Dertil mangler en stor håndfuld numre.

For os, der har lyttet til Springsteens tre minutter lange epistler, hvor vi burde have dygtiggjort os, er de fem numre derfor langt det mest interessante.

De upolerede og rå versioner giver et indblik helt ind i hjertekammeret hos manden, der skulle udvikle sig til den store rock'n'roll (ny)fortolker af Den Amerikanske Sjæl. Især i 70erne og 80erne.

De to første numre er mildt sagt upolerede indspilninger fra 1966 og '67 med Bruces første band Castiles, 'Baby I' og 'You Can't Judge a Book by the Cover'. Man hører Lille Bruces tydelige inspiration fra 'The British Invasion' dér i midtresserne .

The Beatles, Stones og The Kinks, som man aldrig kan hædre nok. Selv i disse spinkle indspilninger kan man mærke flammen og the soul hos Springsteen. Selv som 17-årig er der dybde og 'rebel yell' i stemmen og guitaren.

Balladen om Jesse James

En rythm'n'blueset Springsteen-version af den traditionelle ballade 'The Ballad of Jesse James' følger. Allerede dér sås frøene til den tekstmæssigt og musikalsk episke historiefortæller Springsteen, vi for alvor lærte at kende et tiår senere i sange som 'Darkness on the Edge of Town' og 'Racing in the Street'.

Samtidig er nummeret Springsteens bud på rock'n'roll som den trængte, lille mands pistol/guitarsvingende stemme og anti-establishment. Udenfor loven. 'Do you wanna be en outlaw?', som han synger. Man kan diskutere, om ikke rock'n'roll som oprør allerede dengang for længst var opslugt af det system, den gamle ballade trodser.

Men skulle man anbefale en enkelt sang fra USA-rockens pionertid, der definerer sindstilstanden rock'n'roll, vil jeg være tilbøjelig til at sætte mine penge på Bruce's version af 'The Ballad of Jesse James'.

Så er der en tidlig version af 'Growing Up' med sangeren Bruce Springsteen næsten hviskende i omkvædet, i et nøgent nærvær. Det er tæt på at være en bedre version end den kendte fra 'Greetings From Asbury Park'.

Det kan man ikke helt sige om den upolerede version af '4th July, Asbury Park (Sandy)' med markant flere watt på karnevalsstemningen ved Asbury Park-molen end i den oprindelige version. Men den har en charmerende sprælskhed.

Resten af albummet indeholder kendte sange, der definerer Springsteen som utilpasset ung, en mand i evig konflikt med sin far 'My Father's House' , som salmeskribent, 'The River', som nyfødt menneske, 'Born in the USA', nyskilt, 'Brilliant Disguise', og en stadig mere politiseret håbets stemme, 'The Rising' og 'Wrecking Ball'.

Tilsammen en fortælling, der bekræfter, at Bruce Springsteen er mere end en kunstner.

Springsteen er en lyd.

Bruce Springsteen, 'Chapter and Verse', cd og lp, udkommer i dag.