Det sker, at et nyt album kommer masende, popper ind gennem ens (digitale) brevkasse, insisterer på at bemægtige sig sin egen selvstændige logeplads i det musikalske Babylontårn, man efterhånden har opbygget.

Her tænker jeg ikke bare rent fysisk plads som en lp, cd eller som nuller og ettaller i cyberspace.

Men også i den mentale musikalske hukommelse, der efterhånden optager en monumentalt stor del af hjernen, hjertet eller hvor den sidder, og som vel i virkeligheden 'burde' rumme så meget andet. mere fornuftigt. Som f.eks. hvor F, man har lagt sit kort med NemId-koder.

Et sådan er Christian Hjelms nye charmetrold af et album 'Vaskeægte'.

Man kan jo begynde at smage lidt på titlen 'Vaskeægte'. Ja, Hjelm leverer sine sange med en helt unik ægthed og ærlighed. Samtidig er der noget lettere altmodisch over udtrykket, sådan lidt 40erne eller 50erne.

Sådan lyder han også, lidt svajeragtigt djærv - med et moderne musikalsk udtryk. Sådan Nørrebros indierockbaserede Rasmus Seebach.

Og det er bestemt positivt ment. På en scene, hvor det afgørende for pladeudgiverne nogle gange synes at være længden af sangerens skæg, er det bare skønt med en mand, der leverer sin med sin helt egen musikalske stamina.

På den måde lever han op til det udtryk, der har lagt navn til den scene, Hjelm oprindelig var en del af, independant. Uafhængig af alt muligt andet end sine egne sange.

Man har jo haft det på fornemmelsen, siden den tidligere undergrundssanger fra Figurines udgav det noget famlende 'Før vi blev lette'.

Her er en mand med begavet pop på hjertet.

'I disse dage' kender man fra radioen. Med et ustyrligt pop-euforisk tema i omkvædet og samtidig udfordrende med hop og spring i både rytme og Hjelms vokal.

Den rastløst kantede og stadig iørefaldende pianorocksang 'Solen bager'. Som samtidig i al sin uimodståelighed afdækker en svaghed i Christian Hjelms sangskrivning. I takt med udviklingen af de absolut agtværdige intentioner om at skabe rigtig, gennemført pop med kant skriver Hjelm nemlig nogle enkle, sangbare tekster.

Sådan skal dét være. Det bliver bare lidt nemt indimellem.

'Jeg ved slet ikke hvad jeg skal sige, når solen bager på min pige'. Det kunne være fra en dansktop-sang - og ikke et ondt ord om det. Men det virker måske lidt uambitiøst, når man betænker hvor meget kunstnerisk hjerteblod, der helt tydeligt er lagt i dette album.

Dette er hverken første eller sidste gang, Christian Hjelm bliver sammenlignet med Kim Larsen. Hans stemme minder lidt om nationalskjaldens, det gælder især de mange små 'uhu' 'åh' undervejs og måden han får sin stemme til at smyge sig inden og udenom ordene f.eks. i 'De sidste': 'der' måneskin over Kbh. N, og vi savner næst..en ing..enting, vi er lysende, levende'.

Det er både dødcharmerende, legende sprælsk og lige på kanten til at kamme over i hoppalong gårdsanger.

En sang som 'Kom ud' kunne have gjort sig på hvilket som helst 'Værsgo' album i en lidt mere primitiv produktion.

Nok om Larsen, for Hjelms grundtone er helt anderledes, meget mere tangentbaseret og i øvrigt legende lys.

F.eks. 'Tiden', der med sit indsmigrende omkvæd på én gang anbefaler sig til sangbøger og Smatten på hvilken som helst festival. Og så stadig lige har det der vaklende C-stykke, der bryder idyllen ned. Dét er popsangskrivning med dybde .

'Det var det' med en febrilsk rytme, der peger tilbage mod Figurines. 'De sidste' med en Keane'sk jublende tone. 'Revlerne' en let sensommerbrise af en popsang med, der klukker som vandet under en badebro.

Jeg kunne godt have lyst til at sammenligne med et par 'rock udforder pop'-pragtstykker i ovennævnte Babylontårn, Lars H.U.G.s 'Kysser himlen farvel' og LoveShops '1990'.

Men dertil er nogle af Hjelms sange stadig for én-dimensionelle.  Man kunne godt ønske sig et større modspil, både tekstmæssigt og når det gælder lyd og produktion - sidstnævnte kom i øvrigt fra den samme mand på begge album, nemlig guitaristen Hilmer Hassig.

Måske kommer det næste gang. Indtil da kan man glæde sig over et fremragende popalbum. Og det er jo ikke så ringe endda.

Christian Hjelm, 'Vaskeægte', album, udkommer mandag 25.08