Gæs. Hunde. Geder. En hest, en ko, et par svin. To brødres kamp om ensomhed, bristede drømme og arvens tunge byrde. Pakket ind i poesi og smukke toner. Men hvis du tager i Østre Gasværk med en forventning om pompøs musicalpop a la ’Bjørn Benny’, går du forgæves. Til gengæld får du så meget andet.

”Skal vi hænge os,” lyder et forslag fra den ene bror til anden, da dagen er skudt i gang. For der er ikke er meget at grine af, og det står skidt til på gården hos brødrene Aksel og Engelbrekt, der har byttet deres københavnerkarrierer ud til fordel – eller ulempe – for den tunge arv efter forældrene: At passe barndomshjemmet i Nordvestsjælland.

Heja Sverige

Sådan blev svensk landidyl pludselig dansk, og det samme blev musicalsucces’en fra broderlandet, hvorfra man både har eksporteret instruktør, scenograf og heldigvis Benny Anderssons musik, der er i en verdensklasse for sig.

Musical på højniveau

Det høje niveau er gennemgående for forestillingen. Scenografien er enkel og et perfekt match til Gasværkets unikke scenerum. Orkestret vil man helst ikke ha’ nogensinde stopper med at spille.  Og de to gange Jesper – Asholt og Lohmann – er lige så troværdige, finurlige og velspillende, som de er umulige ikke at elske. Til trods for de to brødres bitterhed og ondsindede spydigheder.

Hjælp søges

Og hvad gør man så, når intet fungerer? Søger hjælp. Dét får de. I form af pigen Hillevi, der medbringer både ged og en mor (Suzanne Berdino), der er selvvalgt døv og stum for omverdenen, men dog ’ekspert i kommunikation’  eller måske nærmere både hunde-,  heste- og menneskehvisker.

Dét er der hårdt brug for i det lille hjem.

Hjulpet godt på vej af deres nye assistance får brødrene, i hvert fald for en stund, åbnet øjnene – bare på klem – for verden udenfor gårdspladsens fængslende hegn.

Sara Viktoria spiller rollen som gadedrengspigen Hillevig, der overskudsagtigt og med en (måske lige rigelig stor) portion street-smartness rusker op i det faldefærdige barndomshjem.

Hun spiller og synger sig sikkert gennem forestillingens sange og høstede da også forestillingens største bifald for den sindssygt smukke ’ Den Jeg Vil Være’, godt oversat af Anne Linnet, der har fået æren af at fordanske Björn Ulveaus’ ord.

Pias poesi

Et stykke, der er så filosofisk fabulerende, kræver sin mand. Eller kvinde. Derfor er det et klogt valg at ha’ lagt opgaven som oversætter af dialogen i hænderne på digteren Pia Tafdrup. Der er luft under vingerne i poesien, der flyver frit i Tafdrups univers.  Også selv om der i ’Hjælp Søges’ er et storforbrug af billedsprog, man lige skal vænne sig til. Dét gør man hurtigt.

Zoologisk have?

Hvad der kan være lidt sværere at vænne sig til, er de 17 medvirkende dyr. Sytten! Det er der nok en dybere mening med, og wauw-effekten er da heller ikke til at overse- eller høre. Men nødvendigt er det ikke, selv om de da rigtig nok både kan ’optræde’ og makke ret.

Teater? Musical? Zoologisk have eller cirkus? Hvad det egentlig er, man oplever på Østre Gasværk er svært lige at putte i en kasse. Men du har med garanti aldrig set noget lignende. Og dét er en anbefaling. For ’Hjælp søges’ er så velskrevet, velkomponeret og original indenfor genren, at der ikke er nogen vej udenom hverken turen til Østre Gasværk. Eller fem stjerner.

Medvirkende: Jesper Asholt, Jesper Lohmann, Sara Viktoria, Suzanne Berdino.

Manuskriptforfatter: Kristina Lugn
Instruktør: Lars Rudolfsson
Musik: Benny Andersson
Tekst: Björn Ulvaeus
Scenografi: John Engberg
Oversættelse, sangtekster: Anne Linnet

Oversættelse, manuskript: Pia Tafdrup