Tirsdag aften var den gal igen. Lyden i Danmarks nationalarena Parken fik ødelagt en rockkoncert, som druknede i rumklang og dårlig akustik. Det viser sig imidlertid, at den kritik ikke er helt fair. Det kan nemlig sagtens lade sig gøre, at levere god lyd i den ellers så kritiserede betonklods på Park Allé.

Det fortæller Niels Werner Larsen, som er ekspert i akustik og har specialiseret sig i den gode rockkoncertlyd.

»Man kan ikke gå i Parken og forvente at få superfed rocklyd. Det er simpelthen for stor en skala til at levere supergod lyd, men nogle bands kommer meget tæt på ved at have nogle folk i deres bagland, som er skidegode til at få det til at hænge sammen, og derfor er det ikke helt fair at skælde ud på Parken,« siger Niels Werner Larsen.

Live Nation, som arrangerede tirsdagens koncert med Guns N' Roses medgiver, at det er artistens ansvar at vælge det korrekte lydsetup. Koncertaarrangøren gør dog, hvad de kan for at rådgive kunstnerne i spillestedet,

»Vi fremsender målinger og går i dialog med artisten omkring det lydmæssige, men i sidste ende er det artisten og deres folk som står for den lydmæssige afvikling. Til Guns N' Roses var der - som i mange andre tilfælde - lejet ekstra delay-højttalere for at ramme de øvre og bagerste siddepladser i Parken,« siger Live Nation Danmarks direktør, Jesper Christensen.

De ekstra højttalere var dog ikke nok til at redde lyden i Parken tirsdag aften.

Ifølge BTs anmelder, Jan Eriksen, blev lyden til tirsdagens koncert med Guns N’ Roses kun reddet ved, at der ‘blev skruet op til et kakafonisk niveau, hvor man kunne frygte at bandet vækkede de gespenster, der stadig måtte ligge i dvale i blegedammene under Riget.’

Flere andre koncerter i Parken de seneste par år godt kunnet levere god lyd i den akustisk udfordrende nationalarena: Depeche Mode, som spillede i Parken i slutningen af maj, fik ros for lydkulissen, og det samme har gjort sig gældende med Roger Waters og Coldplays koncerter i nationalarenaen på Østerbro i de seneste år. Fælles for dem har været, at der er blevet brugt ressourcer på at finde frem til det rigtige udstyr og de rigtige folk.

Problemet er dog, at det koster penge - mange penge. Og selvom lyden burde være i højsædet til en koncert, så er det åbenbart ikke her det primære fokus ligger.

Ikke overraskende er Parken enige med Niels Werner Larsen.

»Han (Niels Werner Larsen, red.) har ret. Det handler om det lydsetup, kunstneren vælger. Ellers ville det være et problem til alle koncerter, og det er langt fra tilfældet,« siger Jes Mortensen, der er pressechef i Parken Sport og Entertainment.

Selvom det ikke er så skidt, som det sommetider kan fremstå i kritkken af Parkens lyd, er det dog ikke sådan, at Parken skal have ry for at have god akustik. Niels Werner Larsen understreger dog, at der er mange stadioner med langt ringere akustik.

»Der findes langt værre stadioner, som har dobbelt så lang efterklangslyd, hvilket er fuldstændig vanvittigt, når man tænker på, hvor lang den er i Parken. Man er faktisk okay kørende i Parken,« siger Niels Werner Larsen.