Publikum strømmer stadig til dansktop-fester og koncerter. Et nyt prisshow, Dansktop Prisen, vil forsøge at finde nye talenter. For de gamle holder ikke evigt.
Publikum strømmer stadig til dansktop-fester og koncerter. Et nyt prisshow, Dansktop Prisen, vil forsøge at finde nye talenter. For de gamle holder ikke evigt. Foto: Claus Fisker

I morgen uddeles Dansktop Prisen for første gang i Herning. Det er sidste frist, mener eksperter.

Rygterne om Dansktoppens død er stærkt overdrevne. Et nyt, stort prisuddelingsshow med indbygget talentkonkurrence forsøger at give nyt liv til den forkætrede 48-årige patient. Men spørgsmålet er, om Dansktoppen, som vi kender den, overlever sine største navne.

»Jeg synes, det er på tide, at Dansktoppen får sit eget event. En fest, hvor vi hylder en branche, der har svært ved ellers at få opmærksomhed,« siger Henrik Sørensen, label manager hos pladeselskabet Sony og dommer ved den nystiftede Dansktop Prisen 2016, der uddeles i morgen.

Fede finn

birteh

»Det går ned ad bakke for den genre, som det gør for alle andre, fordi det er svært at sælge cd’er i dag, men publikummet er der i høj grad endnu, branchen lever live, og der er vist ikke mange P3-kunstnere, der spiller så mange koncerter, som toppen af Dansktoppen gør,« fastslår Henrik Sørensen, som i mange år har arbejdet med netop dansktopgenren.

Og når vinderen fra dk4’s ‘Dansktop Talent’, som også er en del af showet, kåres, er det Sørensen og Sony, der står klar med ’det, vi kalder for en pladekontrakt’, som han selv formulerer det.

Cd’en er næsten død

»Den fysiske cd er så godt som død, og vi udgiver ikke mange af dem fremover. Både fordi vi følger med tiden og arbejder på de digitale platforme, men også fordi vores to største kunder Coop og Dansk Supermarked næppe fortsætter med de fysiske cd’er i butikken. Det er faktisk kun Fona, vi kan regne med i den sammenhæng, og så er det altså svært at nå ud til et publikum, hvor langtfra alle bruger nettet flittigt.«

Lennart

Især i Jylland er der stadig et trofast live-publikum til Dansktoppen.

»Vi har et godt og stabilt publikum, der primært møder kunstnerne ved halballer, byfester, på kroer og i musikhusene. Og på plejehjem og i klubber for ældre. Især kroerne er en god scene for dansktopkunstnerne. Her kommer også helt unge for at få noget god mad, møde naboer og venner og danse,« siger Stig Ulrichsen CB & Ole Booking, der har arbejdet med dansktopkunstnere de sidste tyve år.

Navne som Johnny Reimar, Klaus & Servants, Kandis, Keld og Hilda Heick og Birthe Kjær trækker typisk et publikum på 600 – 800.

De udgør toppen af Dansktoppen og kan få op til over 100.000 kr. for et job. Derunder er der Richard Ragnvald, Lis og Per, Kisser og Søren, Annette Klingenberg og Susanne Lana, der får fra 10.000 og opefter for en halv time eller mere.

Lennart Johannessen

DRs fravalg af dansktopgenren er ikke en uvæsentlig årsag til Dansktoppens trange kår, mener Henrik Sørensen. Men det handler ikke så meget om, at DR valgte at flytte ‘Dansktoppen’ fra FM-bånd til DAB-radio, som det handler om opfattelsen af genren herhjemme.

Efterspurgt Rasmus Seebach

»I Sverige og i andre lande har man hele tiden beholdt genren som en niche, der ikke bliver set skævt til. Man har værnet om den, hvor man i Danmark enten har lukket ned for – eller forsøgt at genopfinde – genren uden held. Det gælder både for ’Dansktoppen’ og for Melodi Grand Prix, som begge har været lukket helt ned i perioder. Det kom der intet godt ud af,« mener Henrik Sørensen.

»Rasmus Seebach er ikke dansktop-kunstner i normal forstand. Men han rammer noget, som det tradtionelle dansktop-publikum efterspørger. Så længe der findes kunstnere, der synger ligefremme sange med gode melodier, er jeg optimistisk på den folkelige danske sangs vegne. Men selve Dansktoppen som fænomen står og falder med sine hit. Og de kommer desværre for sjældent. Det sidste store dansktop-hit var Fede Finn & Funnyboys ’Kærligheden brænder’ i 2007. Det betyder, at Dansktoppen må leve af sine gamle hit og af dem, der sang dem,« siger Stig Ulrichsen.

Fede Finn & Funny Boyz

Forrygende koncerter

For godt og vel 20 år siden fik Dansktoppen en renæssance som kitsch. Især Sweathearts og Diskofil fik publikum til at (gen)opdage alle de gamle klassikere.

»Det kan sikkert sagtens opstå igen. De to band stod for nogle forrygende koncerter. Men mit bud er, at Dansktoppen som fænomen risikerer at gå i sig selv, når de oprindelige navne stopper p.g.a. alder, og Johnny Hansen engang går på pension. Til gengæld er jeg sikker på, at noget andet vil erstatte den,« siger Ulrichsen.

SMS

Tophistorier

Hitter på Facebook