For andet år i træk kan den danske musikbranche melde om økonomisk vækst. Det skyldes primært digitale løsninger som streaming, men outsiderformatet vinylen har også oplevet en fremgang i popularitet. Disse nye resultater kommer nu frem i lyset via musikselskabernes brancheorganisation IFPI, som i dag offentliggør årsskriftet "Musikselskaber 2014".

I 2014 omsatte musikselskaberne for 437 millioner kroner. Det er en vækst på 1,8 procent i forhold til 2013 og samtidig den højeste omsætning siden 2010.

Rasmus Seebach (billedet) var den mest streamede danske kunstner i 2014.

Musikbranchen har i flere år satset benhårdt på at give forbrugerne digitale løsninger, og branchen kan nu høste frugten af disse anstrengelser. Streamingtjenesterne har nemlig oplevet en markant fremgang, og sidste år stod streaming for over halvdelen, eller mere præcist 58 % af det samlede salg af indspillet musik.

Den økonomiske vækst er samtidigt steget på trods af tilbagegangen i salget af cd'er og downloads, og begge formater er dermed faldet markant i forhold til tidligere år. Cd-salget står nu kun for 23,8 % af den samlede omsætning, mens download blot står for 15,8 % af markedet.   

Vinylformatet har i modsætning til cd og downloads oplevet en markant fremgang med en vækst på 27,9 % inden for det sidste år, og vinylsalget udgør nu 1,7 % af de samlede indtægter fra indspillet musik.

Bestyrelsesformanden i IFPI, Henrik Daldorph er tilfreds med branchens udvikling, og udtaler: "Musikbranchen har gennemgået en hæsblæsende udvikling i løbet af de seneste år. Men uanset hvor meget det har stormet på vores kontorer, har vi hele tiden haft øjnene rettet mod at give forbrugerne gode digitale muligheder. Vi har slået en del kolbøtter undervejs, men den fortsatte vækst i branchen giver os en tro på, at vi er på rette vej."

Det er dog ikke kun satsningen på streamingtjenester og andre digitale løsninger, som har øget væksten. Musikbranchen har også fokuseret på andre forretningsområder, som skal skabe nye indtægtskilder. Her har man blandt andet satset på kommercielle partnerskaber, koncertvirksomheder og eksport af musik.