Det københavnske band fik publikum rigtig godt på vej til en tidlig weekend.

Det er efterhånden et stykke tid siden, at Mikael Simpson delte den uskyldige og Nikolaj Nørlund-producerede single 'København' på Facebook. Sangen blev ikke blot et kæmpe hit uden om radioen, men blev også begyndelsen på en massiv hype og store forventninger til et ungt band, der for alvor kunne puste liv i den danske sangskrivertradition. En single blev fulgt op af en velmodtaget ep, som igen blev fulgt op af et velmodtaget album, alt imens Ulige Numre spillede koncerter på blandt andet Roskilde Festival.

På denne torsdag aften havde bandet fyldt hele Magasinets scene ud fra hjørne til hjørne med blæsere, trommer og keyboard bagerst og guitarist, bassist og forsanger i front, således at der var mest mulig plads til lade sangene flyde ud på scenen og ud til alle i det særdeles veloplagte publikum. Noget kunne tyde på, at Ulige Numre for alvor har levet op til forventningerne og derfor uden problemer nu kan fylde de større scener i Danmark. Ulige Numre lever og i aften er publikum også særdeles levende, hvilket man mærker når forsanger, Carl Emil Petersen afsøgende løfter sin øl og bliver mødt af en brølende fællesskål.

Koncerten er skudt igang med 'Bare En Lille Smule', og allerede med 'Åbenlyse Grunde' som tredje nummer kan man fornemme, at her er en rigtig god start på en turné med et vaskeægte dansk rockband, der på én gang spiller musik til den nostalgiske og den igangværende ungdom. Medlemmerne fremstår nærmest sammen som en skabelon for det ideelle rockband, med den høje og tynde bassist, den shoegazende guitarist og en ærkecharmerende forsanger, der i fremtoning er lige dele Mattias Kolstrup og Mads Langer. Vokalen, derimod, er særegen og bevæger sig i grænselandet til den klassiske danske rockmusik à la Steppeulvene, C. V. Jørgensen og Gasolin'.

Et vaskeægte dansk rockband

Ulige Numre besidder en sikkerhed, man kun ser hos orkestre, der har spillet Danmark tyndt ad mange omgange, men samtidigt udstråler de en spillelyst som et band, der fortsat farer til vejrs på den danske musikscene. De stramt spillede sange blev undervejs afbrudt af små anekdoter som for eksempel sidst, da Ulige Numre var i Odense og forsanger, Carl Emil Petersen mødte en muggen Kim Larsen på Boogies Dance Cafe. Her gik der rent David Letterman i koncerten, da Jacob Ulstrup bag keyboardet som en anden Paul Schafer skulle lave ping-pong med Carl Emil. Normalt ville et sådant stunt trække ned for en koncert, men på denne torsdag aften var Ulige Numre bare på bølgelængde med Magasinet og med publikum, der tog godt imod den lidt for lange historie.

Anekdoten blev fulgt op af en sjæler i form af 'Så Let' fra den selvbetitlede ep, og herefter kom 'Plastikdrøm'. Med sidstnævnte kom trompet og trækbasun for alvor til deres ret, og blæserne blev det afgørende krymmel, der forvandlede et godt livenummer til en liveoplevelse, som kunne få de små euforiske hår til at rejse sig på nakken. Herefter var det uventet, at den radiovenlige 'Blå' skulle tabes og falde til jorden på henslæbt tempo og mislykket omkvæd. Fejltagelsen blev hurtigt glemt, da Carl Emil overlegent sang den sørgelige 'Usynlig Tråd' med hænderne plantet i lommen som en ung københavnsk James Dean.

Selvfølgelig kulminerede koncerten i sangen, der står som fast fundament under Ulige Numres stadigt stigende succes. Publikum vidste, at det var på tide med 'København', da de skreg efter samme, og Carl Emil begyndte storsmilende at synge YouTube-hittet. Koncerten sluttede heldigvis ikke efter det åbenlyse højdepunkt, men endte i 'Ingen Vinder'og ekstranumrene 'Dansk Vejr' og den spritnye sommersang 'Helt Almindeligt'. Sangen, der forhåbentligt betyder nyt album, lyder for alvor som noget, C.V. Jørgensen kunne have skrevet, og det var en anderledes sjov måde at afslutte en koncert fyldt med højdepunkter.

Opvarmning: Den Fjerde Væg ***

Det var meget passende det dansksprogede alternative popband Den Fjerde Væg, der skulle stå for aftenens opvarmning. Den Fjerde Væg trådte ind på en scene fyldt med mikrofonstativer og havde i aftenens anledning besluttet sig for kun at spille sange fra det kommende album, der kommer til at hedde Danser. Det er måske lidt en skam, især hvis man som jeg var meget begejstret for debutalbummet Drengekys.

De klarede den næsten med sange som singlen 'Ny Kynisme' og den omfavnende og gyngende "Op på cyklen". Desværre for bandet var det kun forsanger Lasse Aagaard, der virkede oplagt til at spille koncert på Magasinet, måske endda lidt for oplagt, da han under 'Parasit' rejste sig fra keyboardet, knappede skjorten op og dansede og sang, så det hele blev lidt for meget til charterferie-karaoke. Bandet spillede rigtig godt, men det var bare ikke til at høre, hvad guitaristen sang under de adskillige gange, han skulle levere de ellers så finurlige, poetiske tekster.

Ulige Numre, Magasinet, Odense (turnéstart)