Afslappet hygge: Pop-fænomenet Justin Bieber lignede mandag aften i Aarhus en popstjerne, der endelig har lagt skandalerne bag sig og forenet sig med tanken om at være et teenageidol med hvad det følger af irriterende pigeskrig. 

Med den ene hånd nonchalant placeret i lommen og et kæmpe smil på læben hyggede Justin Bieber sig mandag aften igennem sin koncert på væddeløbsbanen i Aarhus, hvor han virkede som født på ny.

Den 23-årige canadiske ballademager har siden gennembruddet i 2010 kæmpet hårdt med rollen som popstjerne. Han har følt sig forfulgt af medierne, der har dækket hver et fejltrin, han har følt sig kvalt i teenagefansenes konstante kærlighed og higet efter de voksnes accept.

Det er kun lidt over et halvt år siden, at han sidst gav koncert i Danmark. Der spillede han i Parken i København og virkede træt, sur og ugidelig. Med singlerne ’Where Are Ü Now’, ’What Do You Mean’ og ikke mindst ’Sorry havde han fået hul igennem til et ældre publikum, men det var stadig de skrigende teenagepiger, der stod forrest til koncerterne, og det så ud til at hænge ham langt ud af halsen.

Man kunne frygte, at han ville gentage fiaskoen i Aarhus, nu hvor han har kørt sin ’Purpose’-turné i over et år, men aldrig har Justin Bieber virket så veltilpas på en scene.

Han åbnede showet som sædvanligt med den messende ’Mark My Words’, hvor han forsøger at slå fast, at han er kommet for at blive.

Væk var det store vilde over-indstuderede sceneshow. I stedet løb han veltilfreds rundt iført (merchandise)shorts, T-shirt og mundmikrofon og lod afslappet publikum synge sammen med ham.

Justin Bieber havde på ingen måder travlt med at komme videre i setlisten, men tog sig tid til at nyde det gode vejr og publikum, som han konstant flirtede med.

Det er første gang, der afholdes koncert på Jysk Væddeløbsbane, og det var lidt af en katastrofe. Der var konstant lange køer til boderne, travbanens fastlåste faciliteter spærrede for manges udsyn og ind og udgang var så snæver, at det var et helvede at komme hjem igen.

På scenen var Justin Bieber mest effektiv, når han spillede ’ældre’ sikre hits som ’Boyfriend’ og ’As Long As You Love Me’ , der lød til at have fået en tur igennem remix-maskinen. På det seneste er hans varemærke blevet tropical-house-genren, hvor det trods lidt for meget playback fungerede perfekt med DJ Snake-samarbejdet ’Let Me Love You’, og det er uforståeligt, at han sprang over sine aktuelle megahits ’Despacito’ og ’I’m the one’, som ellers ville have tændt en fest fremfor de for mange stille  numre fra det seneste album ’Purpose’, der ofte lagde en dæmper på koncerten.

Med Justin Biebers nye, glade, skal vi kalde det ’modne’ stil føltes det ofte lidt for tilbagelænet. Lidt for ’nå, lad os se om pøblen også synger med i dag’.

Han har stadig teenagepigerne i sin hule hånd, og det var sødt, da han hev to fans op på scenen – som meget rørende og imponerende kunne koreografien til nummeret ’Children’ – men når vi nu har overstået hans besværlige teenageperiode kunne man godt have ønsket sig et mere veltilrettelagt show.

Solen stod højt over Aarhus, Justin Bieber var for en gang skyld ikke en idiot, og når han for alvor smider hvalpefedtet og bryder med sine gamle børnehits, vil han have verden for sine fødder langt ud i fremtiden.