På næste mandag, dagen efter sin 80-års fødselsdag, udgiver Leonard Cohen sit 13. studiealbum ’Popular Problems’. Og fødselsdagsbarnet beviser her, at det virkelig nogle gange ér skildpadden, der vinder kapløbet.

I hele sin karriere har Leonard Norman Cohen nemlig i den grad taget den med ro.

Han pladedebuterede som 33-årig. Han scorede sit største hit, ’Hallelujah’, som 60-årig (10 år efter den oprindelige udgivelse). Som 75-årig var han efter et årtis pause blandt klodens mest flittige og bedst tjenende live-solister. Og nu, i sit niende årti på vores grønne og turbulente klode, udgiver Leonard et album fyldt med sange, der burde få halvt så gamle kollegaer til at knække blyanterne, rive nodepapiret itu og gå på førtidspension.

Gode sange tager tid

Leonard Cohen har fortalt undertegnede, at det tog ham små tyve år at fuldende sit spirituelle mesterværk ’Hallelujah’. Og flere af de helt nye sange har angiveligt også været på vej i årtier (én i 40 år!).

Leonard slipper nemlig først sangen, når den er perfekt. Og det er netop perfektionisme, der kendetegner ’Popular Problems’.

Ikke ét overflødigt ord eller én unødvendig tone har sneget sig ind på de ni afmålte og perfekt disponerede sange. Og selvom melodierne oftest kan spilles med én finger på et dukkeklaver og arrangementerne er smagfuldt enkle, så rører de levende nye værker dybt. Og på under 38 minutter formår Leonard at få dig til at grine, græde, smile henført, filosofere og konstant føle en dyb og varm taknemmelighed for livet i alle sine brutale, men også henført smukke afskygninger.

Fra country til arabisk

Ligesom han gjorde det på to af sine fabelagtige, men også relativt oversete album ’Recent Songs’ og ’Various Positions’, benytter Leonard på ’Popular Problems’ sin barndoms country-inspiration til at viderebringe budskabet om kærlighed, død og religion. Men på sangen ’Nevermind’ sniger et arabisk tonemønster sig også ind i lydbilledet. Og før den sidste sang, ’You Got Me Singing’ toner ud, har vi også fået lidt soul, lidt folk og pop og en masse blues - som på det første singleudspil ’Almost Like the Blues’, hvor Cohen på bare fire formfuldendte vers kommer hele vejen rundt fra massemedier, kultur, krig og tilbage til sin egen karriere.

Mere nyt på vej

Otte af de ni nye sange er skrevet i fællesskab med producer og komponist Patrick Leonard, der før har arbejdet sammen med bl.a. Madonna. Og selvom den kombination måske lyder løjerlig, så fungerer det.

’Den anden Leonard’ forstår nemlig at forløse Cohens melodi-oplæg. Han er med til at give dem den lille, overraskende krølle, der giver produktionen luft og dynamik. Og med hjælp til den svære melodi får Cohen det overskud og overblik, der skal til for at bringe følelserne til live. Og resultatet er det album, der imod alle odds er lidt bedre (og sågar også lidt sjovere) end den forrygende ’Old Ideas’ fra 2012.

Samarbejdet med Patrick Leonard har desuden sat Cohens job-hastighed i vejret. Og i et nyt interview fortæller den evigtunge canadier, at de allerede har halvdelen af et nyt album klar.

’Popular Problems’ udkommer 21. september.

Pop/country/folk