I år er det 50 år siden, rockmusikken blev voksen. Når det kan siges så relativt kategorisk, skyldes det naturligvis, at det var i '65, Bob Dylan udgav sine to skelsættende album Bringing it all Back Home og Highway 61 Revisited; album, der som de første nogensinde løftede rockteksten hinsides teenageværelsets temakreds og demonstrerede, at primitiv populærmusik sagtens kan kombineres med tekster af åbenlys litterær tyngde.

Året efter hævede Dylan så barren yderligere med dobbeltalbummet Blonde on Blonde, tog på sin første Europaturné og kom derefter ud for et dramatisk motorcykelstyrt, som nær havde kostet ham livet.

Nu får vi så denne samling outtakes fra netop '65/'66, der således ikke alene er afgørende år i Dylan-mytologien, men også i rockhistorien som sådan. Det er opus 12 i den fortløbende Bootleg Series-række, og vanen tro udkommer sættet i flere formater: Fra den komplette, 18-dobbelte samling – hvor alt er inkluderet – over en seks-dobbelt mellemvægter til et konge-koncentrat af i alt 36 skæringer.

Den sidste (og mest økonomisk tilgængelige) må betragtes som standardudgaven og behøver ikke at være skrabet af den grund: Den udkommer både som almindelig dobbelt-cd og i flot boks med tre vinyler, to brugs-cd'er med vinylernes indhold og booklet i A4-format.

Det er sidstnævnte version, som er landet på undertegnedes skrivebord med venlig hilsen Sony Music, og at kalde det en tidlig julegave vil være en mild underdrivelse. Vi bevidner tilblivelsen af mestersange som One of Us Must Know (Sooner or Later), Desolation Row og Just Like a Woman.

Hvortil kommer sange, som røg af i svinget – dengang verdens største sangskriver ikke bare levede i overhalingsbanen, men tilmed befandt sig i sin muligvis mest prægnante og produktive periode. Fuldstændig uomgængeligt - uanset hvilken version af samlingen, ens interesse og pengepung måtte række til.

Bob Dylan: The Bootleg Series Vol. 12 - The Best of the Cutting Edge