Europe-forsanger, Joey Tempest
Europe-forsanger, Joey Tempest Foto: SEPPO SIRKKA

Du har med stor sandsynlighed mindst en håndfuld gange skrålet med på Europes monsterhit "The Final Countdown"

Det kan godt være, at det svensk rockband Europe ikke helt falder ind under kategorien one-hit-wonders, men de leverede i hvert fald ét nummer, der mere end noget andet har lagt sig en som en klassiker for en hel generation.

LÆS OGSÅ: Hvad blev der af East 17?

Søndag d. 14. februar var det præcis 30 år siden, at bandet udgav "The Final Countdown", der blev en global succes og fortsat er et populært indslag ved alt fra sportsstævner til sidste skoledag.

I den anledning har vi samlet 7 ting om det store hit.

1. Samlede støv i en skuffe
Musikken til "The Final Countdown" havde forsanger Joey Tempest, der er fødtRolf Magnus Joakim Larsson, komponeret allerede fem år før det kom med på bandets tredje studiealbum.

2. Det var aldrig tænkt som en single
Det kom bag på bandet, at "The Final Countdown" havde så stort hitpotentiale. For da det blev hevet frem fra skuffen, var det faktisk tænkt som en flere minutter lang intro til albummet og de efterfølgende koncerter - og ikke en single.

LÆS OGSÅ: 10 ting du ikke vidste om Coming to America

3. Produceret af amerikaner
Europe havde egentligt forestillet sig, at "The Final Countdown" og albummet af samme navn skulle produceres af Scorpions-producer Dieter Dierks sammen med Bon Jovi-producer Bruce Fairbairn, men bandet blev af pladeselskabet overtalt til at satse på amerikanske Kevin Elson, der havde samarbejdet med blandt andre Lynyrd Skynyrd

4. Inspireret af David Bowie
"The Final Countdown" omhandler en rejse ud i rummet og væk fra Jorden, der ikke længere er bæredygtig. Forsanger Joey Tempest har forklaret, at han var inspireret af David Bowies "Space Oddity", der også var en af de første singler han havde brugt sine lommepenge på.

LÆS OGSÅ: Westlife-stjerne klar til Eurovision

5. Verdenssucces
Da først nummeret var sendt ud som single gik det stærkt. Den ramte førstepladsen på hitlisten i ikke færre end 26 lande, og solgte i over otte millioner eksemplarer.

LÆS OGSÅ: Clooney afslører: Sådan friede jeg til Amal

6. Sælger bilforsikringer
Der er ingen grænser for, hvilke sammenhænge "The Final Countdown" gør sig i. Alligevel vakte det opsigt, da forsikringsselskabet Geico pludselig relancerede bandet og hittet i en reklame for bilforsikringer sidste år.

7. Populært cover-materiale
Den letgenkendelige lyd og ørehængerpotentiale har gjort "The Final Countdown" til et uhyre populært nummer at lave coverversioner af. Også i mere bemærkelsesværdige udgave og ikke lige med de mest oplagte instrumenter. Eksempelvis i en banjoversion, som kan høres herunder. Fremført af en af verdens bedste banjospillere Béla Fleck og hans kone Abigail Washburn.

Artiklen er oprindelig bragt på herognu.dk

SMS

Tophistorier

Hitter på Facebook