Tom Kristensen vil igen stå som kongen på Le Mans. Sker det, vil det være niende gang for den danske racerkører.

Han er med sine otte sejre blevet kaldt ’Kongen af Le Mans’.

Men de seneste fire år har den danske Le Mans-konge måttet se andre racerkørere indtage sin trone. Alligevel har Tom Kristensen hverken mistet motivationen eller ambitionen om at igen at stå øverst på sejrspodiet i det franske 24-timersløb.

- Min motivation er absolut at arbejde hen mod at vinde Le Mans igen. Det er det, der giver det store rygstød, siger han til sporten.dk.

Hvis det lykkes, vil det være niende gang, han krydser målstregen som første mand på den 13,629 kilometer lange bane.

Selvom Tom Kristensen for længst er skrevet ind i motorsportens historiebøger som den mest vindende kører af det legendariske langdistanceløb, så kan tanken om endnu en Le Mans-sejr stadig pirre ham.

- Det er selvfølgelig noget andet nu, end da jeg tog ned for at køre Le Mans første gang. Der skulle jeg forsøge at slå igennem og bevise mig selv over for andre, siger Tom Kristensen og fortsætter;

- I dag er jeg mere afslappet og nyder det. Men selvfølgelig er jeg sat op, og jeg vil fortsat gerne bevise, at jeg kan vinde igen. Og det tror jeg også, at Audi er klar over og sætter pris på. Det er min klare fornemmelse.

Audi har for længst forhåndsudtaget Tom Kristensen til at køre Le Mans i år. Alligevel har den tyske bilfabrikant endnu ikke sat navne på, hvilke to kørere han skal dele sin racer med.

Meget tyder dog på, at danskeren får skotten Allan McNish og brasilianeren Lucas di Grassi som makkere.

De tre skal således dele bil, når Audi stiller til start ved 12-timersløbet på Seebring-banen i USA 16. marts. I den anden bil sidder de sidste to års Le Mans-vindere Marcel Fässler og Benoît Tréluyer, der får briten Oliver Jarvis med i raceren.

- Jeg kan ikke se mig selv noget andet sted end hos Audi. Jeg ved, at nogle folk har spekuleret i noget andet. Men hos Audi føler jeg, at jeg er en del af et fantastisk team, som motiverer mig til at bidrage med erfaring og skabe en bil, som kan vinde løb fremover, siger Tom Kristensen.

Umiddelbart ligner de hårdeste konkurrenter til at snuppe Le Mans-sejren i år igen den formodede søsterbil med Marcel Fässler, Benoît Tréluyer og Oliver Jarvis.

Alligevel må der ikke opstå krig og spidse albuer internt hos Audi. For ifølge Tom Kristensen kræver det sammenhold, hvis Audi fortsat skal dominere løbet på Le Mans.

- Selvfølgelig er målet at vinde og slå hinanden. Absolut. Men det handler også om at vise holdånd, for vi er jo alle sammen ansat af Audi. Og samtidig skal vi stå godt rustet til fremtiden, for Toyota har gjort det godt, og de virker stærke.