Tom Kristensen er godt på vej til at kalde sig både Le Mans-vinder og verdensmester i samme sæson.

Tom Kristensens sejr i det legendariske franske 24-timersløb har langt fra været den eneste i denne sæson. Nej, faktisk er racer-året 2013 ved at udvikle sig til en af den 46-årige racerkøres bedste i karrieren bedømt ud fra resultaterne.

Sejre i tre ud af sæsonens indtil nu fem store langdistanceløb er facit før weekendens seks-timersløb på Fuji-banen i Japan.

Dermed ligger den danske, ni-dobbelte Le Mans-konge lunt til at vinde det samlede mesterskab i VM i klassen for langdistance-race, WEC. Her resterer der blot tre løb i indeværende sæson.   

- Det har indtil videre været en hård sæson, som på mange måder har budt på op- og nedture. Jeg selv og teamet gør vores ypperste for at præstere, og det har afspejlet sig i vores sejr på Le Mans og den aktuelle føring i World Endurance Championship, fortæller Tom Kristensen til BT fra Fuji-banen i Japan og fortsætter:

- Resultatmæssigt er der ingen tvivl om, at det indtil videre har været en god sæson. Desværre har den ikke været uden omkostninger rent menneskeligt, som de fleste blev bekendt med efter begivenhederne på Le Mans, konstaterer Tom K og henviser til Allan Simonsens tragiske død under sommerens Le Mans.

Netop mesterskabet i WEC, hvor Tom Kristensen deler sin Audi med Allan McNish og Loïc Duval, mangler danskeren i sin samling af sejre i diverse løbsserier.

Og en samlet sejr her vil derfor betyde noget helt særligt for den danske racerkører. 

- Det ville være helt fantastisk, specielt efter at have været med til at vinde det sværeste løb i år, nemlig Le Mans. Med det køb i baghovedet vil en sejr betyde noget helt særligt for mig - både professionelt, men også på et mere personligt plan. Samtidigt ville det være en stor hæder at kunne kalde sig FIA World Champion, det er en titel, som alle racerkørere stræber efter, naturligvis. Intet er afgjort endnu, men jeg håber, vi kan tage endnu et skridt mod mesterskabet i Japan, fortæller Tom Kristensen.

Han og holdkammeraterne i Audi nummer 2 kan med lidt held allerede sikre sig mesterskabet i denne weekend. Det kræver dog, at de nærmeste konkurrenter i Audi nummer 1 ikke scorer point.

Hvordan er det fortsat at præge verdenseliten i motorsporten efter så mange år?

- Det er hårdt arbejde! Le Mans- og WEC-feltet er fyldt med knusende dygtige og hurtige kørere, som er utroligt sultne efter at vise, hvad de dur til – derfor kræver det hård træning og dedikation, hvis man fortsat skal have en chance for at være med helt fremme. Med alderen kræver det samtidigt mere og mere at holde sig helt skarp, så man ikke mister de vitale hundrededele, der kan være altafgørende i et løb. Men fornøjelsen med at kunne køre mod – og gerne fra - de yngre kørere, er med til at holde mig topmotiveret, siger Tom Kristensen.