Man kommer ikke til tops i motorsportens fuldblodsklasse uden at være nærmest afhængig af fart, spænding og en flirt med døden selv. Det er Michael Schumacher et klart bevis på.

Hastigheder på op imod 350 kilometer i timen, knivskarp balance på en tohjulet dræbermaskine, frit fald gennem skydækket eller sorte løjper med ski under fødderne.

Michael Schumacher har på mange måder levet op til vaneforestillingen om en mand med benzin i blodet og dødsforagtende fart som sit mentale varemærke.

- Jeg var fem år, da jeg fik min første rigtige go-kart, har Schumacher selv fortalt.

Siden har der ikke været mange splitsekunder med tid til et kig i bakspejlet for den syvdobbelte Formel 1-verdensmester. For selv om karrieren som en maestro i moderne motorsport er et afsluttet kapitel, har Michael Schumacher ikke trukket sig tilbage til kamin, kameluldstøfler og meditativ piberygning. Tværtimod, kan man roligt sige.

Michael Schumacher er ikke bare et konkurrencemenneske. Han er kompromisløs på randen af det brutale. Perfektionistisk og pernitten, men også med en voldsom lyst til konstant at udfordre sig selv.

Det var måske denne drift, der søndag bragte både liv og førlighed i fare for den populære tysker, da "Schumi" forulykkede under en skiferie og fik kraniebrud i en grad, så lægerne på hospitalet i Grenoble mandag måtte gennemføre en hasteoperation for at lette trykket på hjernen.

Det er ikke uden skæbnens ironi, at Schumacher nu befinder sig i en tilstand, der bekymret beskrives som "kritisk".

Karrieren igennem har Michael Schumacher været i clinch med både naturlove og døden selv. Og han har undervejs fået skyld for også at være til fare både for sig selv og sine omgivelser.

- At udsætte en konkurrent for fare af den karakter er totalt unødvendigt, lød reaktionen fra eks-verdensmester Niki Lauda, efter at en hasarderet manøvre fra Michael Schumacher angiveligt havde sendt sin eks-kollega fra Ferrari-årene, Rubens Barrichello, mod en betonvæg i det ungarske Grand Prix i 2010.

Den slags kontroverser har ofte været forbundet med Schumacher. Og internt i motorsportsmiljøet er den tyske rekordmagnet blevet set på med en blanding af ærefrygt og afstandtagen. Hans uudslukkelige begær efter at vinde og hans stædige kamp for at holde sig på toppen har gennem årene truet med at sprænge normer for det acceptable. Selv i en sport, hvor det handler om at træde sømmet i bund.

Hans tilhængere - og de er mange - vil pege på, at netop Schumachers fokuserede drive, hans nådesløst skarpe køreegenskaber og evne til at løfte et helt team også nede i pitten har været den turboinjicerede motor i en lang og statistisk set glorværdig karriere.

Schumacher selv har fået sine skrammer undervejs, selv om motorsportens fuldblodsklasse er blevet mere sikker i nyere tid.

Karakteristisk nok har det også været på den tohjulede, Schumacher har stirret døden mest intenst i øjnene hidtil.

Efter sit første karrierestop kastede den tyske fartelsker således sin kærlighed på motorcykler, og han forulykkede i februar 2009, da hans Honda CBR 1000 RR Fireblade kom i slinger under en hidsig testkørsel og katapulterede sin berømte ridder hen ad asfalten på Cartagena banen.

Det kostede brud på to nakkehvirvler og lidt af en forskrækkelse for Schumacher, som typisk for sin metier alligevel ikke har kunnet dy sig for at opsøge spænding, fart og frygt i tilværelsen.

Blandt de mange sysler, der har fået blodet til at rulle hos Schumacher, finder man også faldskærmsudspring med frit fald og noget så jordnært som fodbold. Men også skiløb med flair for fart har været en passion. I hvert fald indtil søndag, hvor han styrtede så ulykkeligt og fatalt, at han nu er ude i sin største og vigtigste kamp - denne gang med livet som indsats.