Det var ekstremt voldsomme kræfter, der ramte Jules Bianchis krop, da hans Marussia-racer kolliderede med den omkring ni tons tunge kranvogn.

Ifølge mediet Auto Motor und Sport blev den 25-årige franskmand nemlig ramt af en rekordstor g-påvirkning under ulykken på Suzuka-banen.

Angiveligt udviklede sammenstøddet og den voldsomme deceleration op imod 92 g, da Jules Bianchis bil i kollisionen blev bremset fra høj hastighed til stilstand på under fem meter.

92-g er den største g-påvirkning, der er blevet målt i forbindelse med en ulykke i Formel 1 nogensinde, og det beskrives trods franskmandens alvorlige skader på hjernen som et mirakel, at Jules Bianchi overhovedet er i live efter at være blevet udsat for så stor kraft.

Den hidtil højest målte g-påvirkning i Formel 1 indtræf i 2001, hvor køreren Luciano Burti forulykkede på Spa-banen i Belgien og tog imod omkring 80 g. Her slap Luciano Burti dog med en slem hjernerystelse fra uheldet.

Det er blevet et krav til kørerne i Formel 1 at have en censor, der kan måle g-kræften ved sammenstød i deres hørertelefonener, hvor de også modtager beskeder fra pitten.

Selvom Jules Bianchi blev livsfarligt kvæstet i ulykken, ville det ikke have hjulpet ham, hvis der havde været tag på den åbne Formel 1-racer. Det har forskellige medier og kommentatorer ellers spekuleret i.

Det fastslår løbsdirektør i Formel 1, Charlie Whiting.

- De kræfter var langt over, hvad en Formel 1-racer forventes at skulle kunne modstå.