Der er rift om kunderne i takt med, at flere og flere motions- og fitnesscentre ser dagens lys.

Kampen om kunderne spidser til blandt motions- og fitnesscentrene, som fortsat vokser i antal.

»Det er et marked, der eksploderer,« siger Kasper Lund Kirkegaard, forskningsansvarlig i Danmarks Idrætsforbund. Det skyldes bl.a., at der er flere og flere små nicheprægede udbydere, der byder sig til.

»De store fitnesscentre som Fitness World og Fitness.dk kan komme under pres,« siger han.

Begge de to store kæder har i skrivende stund kampagnetilbud, der skal lokke nye kunder til. Og den store konkurrence om de motionsglade kan man udnytte som forbruger.

LOG IND PÅ BT PLUS og læs mere om hvilke fitnesscenter der passer til dig og om den nye freng i klassen - Loop Fitness.

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her.


Der er rift om kunderne i takt med, at flere og flere motions- og fitnesscentre ser dagens lys.

Kampen om kunderne spidser til blandt motions- og fitnesscentrene, som fortsat vokser i antal.

»Det er et marked, der eksploderer,« siger Kasper Lund Kirkegaard, forskningsansvarlig i Danmarks Idrætsforbund. Det skyldes bl.a., at der er flere og flere små nicheprægede udbydere, der byder sig til.

»De store fitnesscentre som Fitness World og Fitness.dk kan komme under pres,« siger han.

Begge de to store kæder har i skrivende stund kampagnetilbud, der skal lokke nye kunder til. Og den store konkurrence om de motionsglade kan man udnytte som forbruger.

»Det er relativt nemt at forhandle om prisen på f.eks. gebyret for oprettelse, fordi man kan true med at gå til konkurrenten, eller man kan vente på det næste kampagnetilbud, der kommer, hvor man sparer gebyret ved indmeldelse,« siger Kasper Lund Kirkegaard, der forklarer, at kampagnetilbud kommer ’meget ofte’.

Netop Fitness.dk tabte millioner af kroner i 2015. Et overskud på tre millioner kroner i 2014 blev året efter forvandlet til et underskud på dundrende 28 millioner kroner.

Det skete på trods af, at fitnesskæden, der er en af landets største, fik flere medlemmer og voksede med 2.000, så der nu er 127.000 indskrevet.

663 centre i Danmark

Det skyldes den hårde konkurrence i et marked, der ifølge en opgørelse fra Idrættens Analyseinstitut (Idan) tæller 663 kommercielle motions- og fitnesscentre. Det er en stigning på 31 centre sammenlignet med maj 2015, og sammenligner man med en tilsvarende opgørelse i 2010, hvor Idan registrerede 459 centre, er stigningen på 44 pct.

»Den skærpede konkurrence har medført et lavere prisniveau.

Prisen på et mainstream fitnessabonnement er stort set halveret på ti år,« siger Kasper Lund Kirkegaard.

»De tjener ikke længere de samme penge på den enkelte nye kunde, og prisen for at få den næste kunde er blevet markant dyrere.«

Mens Fitness.dk bløder, har Fitness World, der er Danmarks største kæde, nærmest været i konstant fremgang – både i forhold til centre og medlemmer.

»Fitness World leverer et produkt til en fornuftig pris, som kunderne er tilfredse med,« siger Henrik H. Brandt, direktør i Idrættens Analyseinstitut. Derfor mister Fitness.dk en del af sin appel, der går på en højere grad af kvalitet, men som samtidig også koster mere.

»De er nok for dyre i forhold til, hvor unikt deres produkt er,« siger Henrik H. Brandt.

Ny kæde på banen

En ny kæde er rykket ind på pladsen som Danmarks næststørste kæde målt på antallet af centre.

Det drejer sig om Loop Fitness, der har 53 centre rundt om i landet. Loop Fitness har en skarp profil og bygger på et effektivt og enkelt træningsprogram.

En skarp profil er noget, kunderne i stigende grad efterspørger, og derfor har der været en stor vækst blandt de nicheprægede centre de seneste par år.

»Der er opstået et marked, hvor der er plads til flere nicher,« siger Henrik H. Brandt.

Noget af det nye er især kombinationer af kampsport, fitness og grundtræning, personlig træning eller træning udendørs.

»Hvis man virkelig vil have kvalitet for pengene, så søger man over mod underskoven af fitnessudbydere, der er meget mere nichepræget, grænsesøgende og personlig,« siger Kasper Lund Kirkegaard.

»Graden af opfindsomhed er det mest interessante, for det adskiller sig meget fra den træning, de store fitnesscentre tilbyder,« siger han.

GUIDE: FÅ OVERBLIKKET OVER UDBUD OG PRISER

Fitness World

  • Ejer: FSN Capital – norsk kapitalfond.
  • Antal centre: 155
  • Antal medlemmer: Over 450.000
  • Lavpris-kæde - primær målgruppe er unge og studerende.
  • Mange centre. Står stærkt i store byer
  • Flest maskiner pr. kvadratmeter
  • Relativ lav pris ift. konkurrenterne
  • Døgnåbent i nogle centre
  • Omklædning og bad - trangt. Små skabe til tøj

Priser:

  • Normalt Oprettelse: 299 kr.
  • Alm. medlemskab: 249 kr./md.
  • Billigste medlemskab: 149 kr./md. (kun træne i stamcenter og ingen holdtræning)
  • Kampagnetilbud (slutter 21. marts 2016)
  • Oprettelse: 0 kr.
  • 99 kr./md. til 1. juni 2016

Loop Fitness

  • Ejer: Loop A/S
  • Antal centre: 53
  • Antal medlemmer: Ukendt
  • Lavpris-kæde med et simpelt koncept - cirkeltræning
  • Skarpt koncept
  • Program gennemført på 24 min.
  • Lav pris ift. konkurrenterne
  • Billigere abonnement med tiden
  • Står stærkt i mindre byer
  • Ensformig træning
  • Ingen omklædning og bad

Priser:

  • Oprettelse: 0 kr.
  • Loop Cirkeltræning: 219 kr./md. (de første fire måneder)
  • Loop Cirkeltræning: 199 kr./md. (efter de første fire måneder)
  • Mindstepris: 438 kr.

Fitness.dk

  • Ejer: Parken
  • Antal centre: 45
  • Antal medlemmer: 127.000 medlemmer
  • Kæde, der satser på kvalitet - medlemsfordele inkluderer bl.a. sauna eller mulighed for at tage en ven med
  • Nye træningsformer både på hold og maskiner
  • Dygtige instruktører
  • Omklædning, bad og sauna
  • Loungeområder
  • Står stærkt i de store byer
  • Færre maskiner
  • Længere mellem centrene
  • Højere pris ift. konkurrenterne

Priser:

  • Normalt Oprettelse: 299 kr.
  • Alm. medlemskab: 379 kr./md.
  • Billigste medlemskab: 249 kr./md. (kun træne hverdage fra kl. 9-15)
  • Kampagnetilbud (slutter 25. marts 2016)
  • Oprettelse: 299 kr.
  • Træn gratis i marts og april