Slut med at være vintertræt

Siger dit hoved også nogen gange stop i en travl hverdag? Hvor batterierne er helt flade, og du har svært ved at fokusere? Så få tips til, hvordan du kan få mere energi.

Succes på jobbet og privat er noget, de fleste søger i dag. Men selv om der følger masser af belønninger med i jagten på at få og nå det hele, så har et travlt hverdagsliv også visse minusser, såsom træthed og udmattelse, stress og mangel på fokus.

Heldigvis er der flere måder at få mere energi på:

Træning

Når du træner, udløser du automatisk en masse energi. En undersøgelse fra Universitetet i Georgia viste, at motion øger energi og reducerer træthed med 20 procent.

En af de nemmeste måder at genoplade batterierne gennem motion er ved at gå en tur - det koster ikke noget, og du behøver ikke en masse udstyr for at komme af sted. Alene en tur på 10 minutter i frokostpausen kan være med til, at du bliver frisk og hæver dit energiniveau.

Har du ikke den mulighed, kan du med fordel have et par lette håndvægte tæt ved dit skrivebord, og når du keder dig eller bliver ukoncentreret, så lav 5 til 10 øvelser med hver arm. Det vil med det samme frigive hormoner som adrenalin og kortisol, der øger energien.

Flere undersøgelser har desuden vist, at yoga med sine stræk og åndedrætsøvelser har en positiv indflydelse på opfattelsen af mental og fysisk energi.
"De fleste yoga-timer kombinerer både energigivende og afslappende øvelser, og kombinationen af de to ser ud til at være ekstra kraftfuld og effektiv," siger Timothy McCall, der er forfatter til bogen Yoga as Medicine til Natural Health. I følge ham giver en positur som Warrior 1 ekstra meget energi.

SE OGSÅ på fitliving.dk: 5 yogaøvelser: Stræk dig dejligere

Søvn

At sove godt er ikke en luksus, det er en medicinsk nødvendighed, da søvn har betydning for kroppens genopbygning. Mangel på søvn og for lidt af den frigiver nemlig stresshormonet cortisol, som ælder os både indvendigt og udvendigt. En god nattesøvn gør, at cellerne får ro til at reparere og regenerere sig, så populært sagt kan man sig, at kroppen bruger nattesøvnen til at heale sig selv.

Forskning viser, at den optimale mængde søvn er mellem syv og ni timer time hver nat. Det er især den dybe søvn, som er den mest gavnlige. Her frigiver hypofysen væksthormonet GH, hvilket øger optagelsen af næringsstoffer i vores celler og fremmer derved vækst og regeneration af vores muskelceller og knoglevæv.

For at få en god nattesøvn er det vigtigt, at rummet er mørkt, temperaturen er behagelig og at der er ro. Koffein, sukker og alkohol skal du helst ikke indtage for tæt ved sengetid, og lad være med at arbejde og tjekke mails lige op til sengetid, fordi det kan være med til at øge dit stressniveau. Læs i stedet en bog eller dyrk yoga.

Massage

En omgang massage forbedrer din blodgennemstrømning, som bevirker, at oxygen og næringsstoffer rejser mere effektivt rundt i kroppen. Massage har også vist sig at have en beroligende effekt på puls og blodtryk, samt at det bremser produktion af stresshormoner.

Du kan prøve at gnide begge dine ører med din tommel- og pegefingre i 20 til 30 sekunder. Alle meridianer går gennem ørerne, så det stimulerer hele kroppen at gnide dem.

SE OGSÅ på fitliving.dk: 5 fantastiske massager med ekstra effekt