Sådan træner du efter din kropstype

Hvad enten du er spinkel, muskuløs eller rund, så se her, hvordan du med fordel kan træne for at få det meste ud af dit hårde fysiske arbejde.

Er du spinkel:
Dine kendetegn: Naturligt slank, skrøbelig, smalle skuldre og synlige knogler. Denne type har en hyperaktiv skjoldbruskkirtel, og derfor har de svært ved at tage på. De har ofte lille muskelmasse og dårlig holdning.

Sådan skal du træne:
For at holde vægten eller få mere markerede muskler skal du indtage flere kalorier, end du egentlig har brug for. En velafbalanceret kost med masser af proteiner er afgørende. Til gengæld restituerer du hurtigt og kan derfor træne dagligt. Husk især at træne mave og ryg.


Læs også på fitliving.dk:
Træn mindre og få bedre resultater

Er du muskuløs:

Dine kendetegn: Muskuløs med store knogler, tykke led og stærke skuldre. Denne type udvikler let muskelmasse og har kraftige lægge og underarme samt en veludviklet brystkasse, men ikke så meget talje.

Sådan skal du træne:
Du får kun vægtproblemer, hvis du spiser for meget, og selv med moderat træning kan du opretholde en god atletisk fysik. Din store muskelmasse kan være en hæmsko i udholdenhedssport som langdistanceløb.

Er du den runde:

Dine kendetegn: Et buttet, blødt udseende. Denne type har lavt stofskifte og udvikler let fedt. Derfor har de relativt tykkere lår og overarme end lægge og underarme, kraftig talje og tendens til topmave.

Sådan skal du træne:
Din forbrænding er desværre ikke særlig høj, og derfor er regelmæssig træning og en forholdsvis stram diæt nødvendig. Men træn ikke hver dag, da du restituerer langsomt og derfor kan blive ramt af overtræning. Sørg også for at styrke dine knæ.

Læs også på fitliving.dk: 10 gode grunde til at styrketræne