800.000 danskere har allerede kastet sig over cykling i stedet for løb og træning i fitnesscenter. Det er nemlig blevet moderne at få motion på cyklen.

Vores forhold til cykling er blevet rykket de seneste par år. Fra at være et billigt transportmiddel er cykling blevet den foretrukne motionsform for mange - og er faktisk godt på vej til at udkonkurrere løb som den mest populære motionsform. Hvor en million danskere definerer sig selv som løbere, er antallet af motionscyklister nu oppe på 800.000 - og der kan sagtens komme flere til på landevejene i løbet af denne sommer.

Med BT PLUS får du:

- Artikel: Kom i form på din cykel
- Sådan kommer du i gang
- Masser af gode råd

BT PLUS anbefaler også:




Vores forhold til cykling er blevet rykket de seneste par år. Fra at være et billigt transportmiddel er cykling blevet den foretrukne motionsform for mange - og er faktisk godt på vej til at udkonkurrere løb som den mest populære motionsform. Hvor en million danskere definerer sig selv som løbere, er antallet af motionscyklister nu oppe på 800.000 - og der kan sagtens komme flere til på landevejene i løbet af denne sommer.

- Jeg ser helt klart en stigning i antallet af folk, der begynder at motionscykle, siger Ole Stougaard, der er tidligere triatlet og nu indehaver af firmaet Multicoach, hvor han coacher og træner både elitesportsudøvere og motionister.

- Jeg tror, det hænger sammen med, at det faktisk er ret svært at løbe, mens det at cykle det kan de fleste finde ud af. Sandsynligheden for at få skader er langt mindre, og man skal bare gå i gang. Samtidig kan du komme længere omkring og få nogle oplevelser med andre på cyklen, siger han og forklarer, at der faktisk er mange erhvervsledere, der er begyndt at bruge cyklen til networking. Desuden har han lagt mærke til, at der er en stigning i antallet af folk, der gerne vil køre cykelløbet La Marmotte i de franske bjerge, der indgår i Tour de France.

- Det er jo en stor personlig udfordring for mange, og der er noget fantastisk i at cykle et så historisk sted. Og så er det jo spændende at køre der, hvor de professionelle også gør det, siger Ole Stougaard om løbet, der er 165 km og tager ti timer for en motionscyklist. Sådan en tur i bjergene lyder måske som lidt af en mundfuld for de fleste, men Ole Stougaard mener at selve det, at komme i gang i dagligdagen langt fra er umuligt.

- Vi er jo en nation af cyklister, så det ligger os ikke fjernt at bruge den til motion også, siger han.

Cykl på arbejde

Ole Stougaard mener ikke, at du skal gå ud og købe verdens dyreste racercykel, bare fordi du godt kunne tænke dig at prøve at motionscykle.

- Start med at køre på din egen cykel, hvis den er nogenlunde fornuftig – en meget tung bedstemorcykel duer ikke, men ellers kan de fleste cykler smøres og fikses lidt op og så kan man godt bruge dem til en start. Men kæden skal være smurt og gearene skal virke, siger han og foreslår, at man i begyndelsen forsøger at implementere cyklingen i hverdagen.

- Start med at cykle til og fra arbejde, hvis du ikke gør det i forvejen og så kør en omvej på hjemvejen, så du får lidt ud af det. Det er nemmere end at skulle hjem og skifte tøj først, og så er der ikke så mange muligheder for at blive siddende i sofaen. I weekenden kan du så sætte tid af til en længere tur på alt fra halvanden til tre timer, siger han og understreger, at man skal ud tre gange om ugen for at komme ordentligt i gang.

- Det gode ved cykling er, at vind, vejr og terræn gør, at du bliver udfordret på forskellige måder, hver gang, du kører en tur. Langt de fleste steder i Danmark kan du finde marker, hvor der er meget vind og så videre, siger Ole Stougaard. Han mener også at cykling har en anden fordel i forhold til løb.

- Du kommer ud og udforsker lokalområdet. Jeg tror de færreste mennesker egentlig kender baglandet, hvor de bor, og det er man nødt til at udforske for at kunne cykle. Og hvis man er vant til at køre bil, så er der pludselig rigtig mange andre ruter, man kommer til at opleve. Efterhånden kender de færreste jo landevejene i deres område, siger han og anbefaler, at man kigger på Dansk Cyklistforbunds hjemmeside, hvor der ligger forslag til gode cykelruter.

- Alternativt kan man bruge en gps eller en cykelcomputer, men det er ligeså let at følge de ruter, der er markeret med skilte på vejen, når man cykler.

Find tiden

En af de ting, der måske er den største hurdle for mange ved cykling er, at det er en tidskrævende sport. Gro Høyer Thielst er journalist og har skrevet bogen ’Kvinde – klik ind! Cykelbog for kvinder’, og hun påpeger, at det kan være vigtigt, at aftale med sin familie, at der er tid til cykelturene.

- Afstem med din familie hvor meget tid, du kan bruge. For det tager tid, når man først kommer ud. Udover selve turen, skal man have tjek på vandflasker, sørge for at cyklen er i orden, klæde om – og det kan tage tid at komme ud af byen, hvis man bor i en større by. For nogle kan det fungere at lægge turene tidligt om morgenen i weekenderne, hvor børnene måske sover, for at kunne komme ud nogle flere gange, foreslår hun. Sportscoachen Ole Stougaard mener også, at man skal tage sig tid.

- Det handler meget om at gøre det til noget, man har lyst til – det gælder for al motion. Og med cykling er det jo nemt at planlægge en tur ud til et specielt smukt landskab, til et slot eller ned til vandet, hvor man kan stå og nyde udsigten lidt og måske drikke en cola, inden man kører hjem igen. Det betyder ikke så meget for træningen, at man lige holder en pause og står og nyder det lidt. Især ikke hvis det er det, der gør, at man kommer af sted, siger han og forklarer, at det også er noget af det, der er det fede ved cykling.

- Det bliver en tur. Måske kan man køre sammen med sin nabo eller en anden, der også gerne vil med. Gro Høyer Thielst er enig i, at det er en god ide at gøre turene til noget socialt.

- Inden man går i gang, kan man gøre op med sig selv, om man vil være med i en cykelklub eller om man vil cykle sammen med nogle venner. Cykling er faktisk en meget social sport – det er vist kun, hvis man er eliterytter, at man tager de lange fokuserede ture alene, siger hun.

- Men først og fremmest skal man jo synes, at det er sjovt at sidde på en cykel og have fart på – det er den glæde, der skal drive det, siger hun.