Det grønne topmøde Copenhagen Fashion Summit får danske designere til at gå virksomhedens bæredygtighed efter i sømmene

Danmark sad for bordenden, da Danish Fashion Institute og Nordic Fashion Association bød 1000 branchefolk (bl.a fra modehusene Gucci, Levi's og Stella McCartney) indenfor til det globale, grønne topmøde Copenhagen Fashion Summit i torsdags. Dagsordenen på topmødet var hvordan modebranchen - en af verdens mest forurenende og uetiske brancher - reducerer dens sociale og miljømæssige belastninger og implementerer bæredygtighed.

Udover at Danmark er initiativtageren bag verdens største branchespecifikke CSR-topmøde, kan vores lille-put nation også bryste sig af, at vores designere er klar til at gå bæredygtigheden efter i sømmene.

- Jeg tænker meget på virksomhedens bæredygtighed som en helhed, og især på det menneskelig aspekt i det. Vi kan alle sammen gøre lidt mere, og sådan en dag sætter fokus på det påny, siger Malene Birger til bt.dk.

Og Danmarks ukronede designdronning gør mere end blot at tænke gode, grønne tanker. Det globale topmøde Copenhagen Fashion Summit har affødt konkrete ideer, som Malene Birger tager med sig hjem til tegnebrættet.

Bæredygtig solidaritet

- Vi vil helt sikkert gå tilbage og kigge på virksomhedens bæredygtighed med nye øjne. Et oplagt sted at starte er ved at se på vores indpakning, kan vi gøre noget andet der? En anden ting er vandforbruget. En idé kunne være at tænke på tværs af IC Companys mærker (IC Companys A/S, der bl.a har Tiger of Sweden, Designers Remix og Saint Tropez overtog By Malene Birger fuldstændigt i 2010, red.), og se om vi kunne spare på vandet ved f.eks at indfarve på samme tid, siger designeren, hvis solidariske tilgang til bæredygtighed deles af kollegaen David Andersen.

- Hos os arbejder vi meget på at være bæredygtige. Men der, hvor jeg virkelig tror, at det ville gøre en stor forskel, var hvis vi turde samarbejde om bæredygtighed på tværs af brands, siger David Andersen til bt.dk

Det første spadestik til samarbejde på tværs af brands tog Danish Fashion Institute og Nordic Fashion Association i efteråret 2011, hvor de lancerede et uddannelsesprogram, der klæder danske virksomheder på til bæredygtig produktion.

- Via uddannelsesprogrammet lærer virksomhederne alt om produktionen, fødekæden, og hvordan de 'sourcer' anderledes. De rustes til, hvordan man kaster sig over de udfordringer, som en bæredygtig virksomhed står over for, siger direktøren for Danish Fashion Institute og initiativtageren til Copenhagen Fashion Summit Eva Kruse.

God karma og grøn vækst på bundlinjen

- Det her er jo ikke bare en forbigående trend. Der er rigtig mange store virksomheder, der bakker om omkring bæredygtigheden, siger Kruse og henviser bl.a til en undersøgelse lavet for Frankfurter Messe der konkluderer, at markedet for bæredygtig mode vokser med ca. 10% mere om året, end markedet for ikke-bæredygtig mode.

En efterspørgsel, som den svenske mastodont H&M imødekommer med deres budgetvenlige Conscious Collection kollektioner.

- Bevidste forbrugere er ikke længere 'tree huggers', men derimod trendy 'fashionistaer'. Kunderne ser i højere og højere grad bæredygtighed som øget værdi ved designet, siger Helena Helmersson fra H&M og indikerer dermed, at der er vækstpotentiale i god karma forenet med grøn mode.

Læs mere om og se fotos/film fra Copenhagen Fashion Summit her