»XS, S, S, M, endnu en M og L… Nå, men ingen X-Large,« konstaterer 30-årige Sofie Blum fra Albertslund efter at have bladret igennem en række af mørkeblå kjoler i butikken Samsøe & Samsøe. Kort forinden havde Sofie Blum været i butikken Envii. Der var billedet det samme.

Scenariet er ikke nyt. Den 10. marts beskrev Alt for damerne i en klumme fænomenet med, at det kan være svært at finde de større størrelser i Strøgets mange highstreetbutikker.

Det billede kan Sofie Blum også selv nikke genkendende til. Siden hun fik sine to børn på nu tre og seks år, slår huden lidt flere folder end tidligere. Hun betegner ikke sig selv som overvægtig, men kunne med egne ord »da godt tabe de sidste par kilo fra sine graviditeter«.

Missionen hedder ’kjole’, og målet hedder XL. Sofie Blum befinder sig ved Strøget i København – et mekka for kvinder væbnet med dankort og shoppelyst. Men ifølge Sofie Blum har stadigt færre butikker tøj til kvinder, der bruger større end L eller størrelse 42, og det ærgrer hende.

»Vi har alle sammen forskellige kroppe, så hvorfor bestiller butikkerne ikke flere forskellige størrelser hjem?,« spørger hun og fortsætter:

»Det er med til at forvrænge vores kropsidealer. Så står jeg i et prøverum og tænker, at jeg også burde tabe mig 20 kilo. Så ville jeg veje 55 kilo og kunne passe alt,« siger Sofie Blum, mens hun trækker på skuldrene og hænger kjolen tilbage på stangen.

Nede ved kassen i Samsøe & Samsøe spørger hun ekspedienten, hvor tøjet i XL er? Ekspedienten fortæller, at man kun kan købe det på nettet. Hvorfor ved hun ikke. Måske er det, fordi de større størrelser ikke sælger ligeså godt.

Sofie Blum bevæger sig væk fra den elektroniske musik gennem labyrinter af viskose og bomuld. Ude i den københavnske forårsluft blusser hendes kinder. Hun er vred.

»De har altså størrelsen – bare ikke i butikkerne. Det er da klart, at de ikke sælger tøjet, hvis kvinder som mig oplever, at vi ikke kan købe det der. Vi opgiver at blive ved med at gå ind og spørge,« siger Sofie Blum, mens hun trasker gennem osen af brændte mandler.

Mønstret gentager sig i tre ud af de i alt otte butikker, hun besøger. Tøjstørrelserne går fra ekstra small til large.

Sofie Blum lægger strategien om, og begiver sig mod H&M. Her afhænger størrelserne af kollektionen. Divided-linjen, som nok er til det lidt yngre publikum, går kun til large, mens tøjet i ’dameafdelingen’ strækker sig op til 44-46 og XL. Bingo.

Hun begiver sig videre til butikkerne Vila og Only, som også har bredt sig og inviteret X’et med op foran ’large’. Sofie rækker nærmest automatisk om bagerst på tøjstativerne, hvor large og XL befinder sig. Bøjlerne piver mod stængerne og gør opmærksom på hendes søgen. En ekspedient kommer til undsætning og finder en størrelse XL frem. Mission accomplished. Sofie Blum svinger dankortet, og udenfor evaluerer hun sin jagt.

»Jeg vidste nok godt, at det var en utopi at gå ind i nogle af de butikker. Men der er altså sket et skred i størrelserne, og det er et forkert skred, hvis vi vil have sunde idealer. Det betyder, at jeg har fået en ret smal garderobe – udvalgsmæssigt. Jeg er blevet en kjolepige, for det er det, jeg kan få,« siger Sofie Blum og kigger ned på plastikposen med endnu et eksemplar til samlingen.

Hvad siger butikkerne?

I butikkerne mødte vi forskellige forklaringer på, hvorfor tøjet ikke kom i størrelse XL. Nogle forklarede, at det kom an på, hvad der blev bestilt hjem – en beslutning mange butikker ikke selv træffer, da de får tilsendt tøjet i sortimenter fra centralt hold og ikke selv bestiller hjem. Andre forklarede, at det var et spørgsmål om efterspørgsel.

Hos H&M afhænger størrelserne i butikkerne af, hvilken kollektion, der er tale om. Forretningen kalder det 'ærgerligt', hvis en kunde ikke kan finde et bestemt design i sin størrelse, men forklarer, at udvalget i butikkerne er baseret på, hvad deres indkøbere vurderer, vil blive efterspurgt i de forskellige størrelser. Og det er ikke kun efterspørgslen i Danmark, der afgør det. Det er et samlet billede af flere H&M-salgslande. Derudover forklarer presse- og kommunikationsansvarlige for H&M, Marlene Hyre-Dybbro, at det også er et spørgsmål om bæredygtighed.

»Flere af de koncepter, der føres i hele landet har en bred størrelseskurve på rigtig mange styles (str. 34-46). For at vi kan opretholde vores gode priser og drive vores virksomhed på bæredygtig vis, er det vigtigt, at vi kan sælge de varer, der er i vores butikker,« lyder det i en mail fra H&M, der henviser til deres onlineshop, hvor man nogle gange kan finde et udvidet udbud af størrelser.

Moss Copenhagen, der heller ikke havde XL, da vi besøgte butikken - men enkelte designs i XL online -  havde ikke lyst til at stille op til interview, men svarer kort på sms:

»Vi evaluerer løbende på hvilke størrelser, vi sælger, i forhold til den målgruppe vi henvender os til.«

Hos kæden Message er man lydhør over for kritikken om de manglende størrelser, for de har faktisk kunnet mærke den øgede efterspørgsel på især de større størrelser. Derfor har de allerede fra efterårskollektionen, som kommer i butikkerne til sommer, valgt at gøre sortimentet større, så det også omfatter XL.

»Tidligere har vi kunnet se, at størrelserne L og XL hang tilbage, når vi nåede til udsalget. Sådan har det ikke været de sidste par gange. Og det reagerer vi selvfølgelig på. Vi har ingen politik om, at vi kun vil sælge til små piger, så er man en pige i størrelse XL, skal man endelig komme ind, så skal vi nok gøre alt, hvad vi kan få at finde det rette stykke tøj og hjælpe med råd og vejledning,« siger Rikke Kildeby fra Message.

BTMX ville gerne spørge Samsøe & Samsøe, som også ejer mærket Envii, hvorfor de ikke har XL i butikkerne, samt hvorfor Samsøe & Samsøe kun har XL på deres hjemmeside. Trods flere henvendelser, er forretningen ikke vendt tilbage med svar inden deadline.